Rust in je huis en je hoofd
Waar en hoe begin je, dát is de hamvraag als je je spullen wilt organiseren, ordenen en structureren. Dit is een moeilijke, hè? Je huis is immers zo groot, vol kamers, en die kamers staan vol kasten, en die kasten hebben laden en planken en overal zijn spullen.
Hoe pak je dit in hemelsnaam aan?
Een antwoord op je organizingvragen krijg je in mijn boek ‘Rust in je huis en je hoofd’. Lees gerust even mee:
Ruim je spullen op!
‘Ruim je spullen op!’ In je kinderjaren heb je dit wellicht tot vervelens toe moeten horen. Dat leidde vermoedelijk tot enkele halfslachtige pogingen om je spullen op te ruimen, soms vrijwillig, maar meestal onder zachte of pertinente dwang van je ouders.
Vaak beperkte je opruimactie zich tot het onder je kast of bed duwen van de spullen die in de weg lagen. Je zag er immers het nut niet van in om je kostbare tijd te besteden aan het opruimen van je spullen.
Je ouders gaven zelf ook niet het goede voorbeeld en je zag hen in stilte worstelen met hun teveel aan spullen. Of misschien waren ze organizingfreaks en ook dat leek je maar niks. Het gevolg is dat je op dat vlak waarschijnlijk niet echt veel hebt meegepikt uit je jeugd, en dat je met vallen en opstaan je eigen organisatiestijl bij elkaar hebt geharkt, die je soms wel en soms geen voldoening geeft.
Nu hoor je jezelf vele jaren en enkele kinderen later misschien wel dezelfde woorden herhalen: ‘Ruim je spullen op!’ Je pogingen om intussen zelf ook je spullen goed te managen, lopen vaak op niets uit.
Stresshormoon piekt
Doorgaans zijn mensen niet echt tevreden over de manier waarop ze hun spullen managen. De kans is groot dat het organiseren van je spullen niet echt tot je meest favoriete bezigheden behoort, misschien heb je er zelfs een hekel aan. Dat is overigens niet zo uitzonderlijk, want onderzoek heeft uitgewezen dat ons stresshormoon piekt als we bezig – organiseren en opruimen – zijn met spullen.
En wat doe je met iets wat je niet graag doet of waar je stress van krijgt? Lekker uitstellen, zeker als je al allerlei goedbedoelde, maar mislukte pogingen achter de rug hebt.
Als je eindelijk je huis georganiseerd wilt krijgen, zul je het toch een keer grondig moeten aanpakken. Stel het dan ook niet langer uit. Dat is de eerste belangrijke stap.
Organiseren gaat verder dan opruimen
Organiseren gaat verder dan opruimen waarmee je enkel de bovenste laag aanpakt.
- Met organiseren ga je grondig te werk.
- Organiseren is duurzaam, want eens je je spullen georganiseerd hebt, hoef je ze nadien enkel nog te onderhouden.
- Je wint er tijd mee en het voegt meerwaarde toe aan je leven, want er komt niet alleen overzicht, rust en ruimte in je kasten of kamers, maar ook in je hoofd.
Organiseren gaat verder dan opruimen, want je gaat grondig te werk. Het is duurzaam en er komt niet alleen overzicht, rust en ruimte in je huis of kantoor, maar ook in je hoofd.
Waar en hoe begin je met organiseren?
En dan nu een antwoord op de hamvraag als je je spullen wilt organiseren, ordenen en structureren. Waar en hoe begin je?
Met dit eenvoudige opstapje weet jij voortaan waar te starten:
Voortaan met succes organiseren? Begin klein, kleiner, kleinst
Om op het gebied van organiseren grote successen en veel voldoening te behalen, begin je klein. Je gaat immers ook niet ineens de hele huiskamer én de keuken én je bureau én je garage aan de kant zetten. Begin met een deel, of beter nog: met een deel van een deel van een deel. Als je je huiskamer wilt organiseren, begin dan bij een kast, in de kast met een la of plank, en dan de helft ervan. Of met de helft van de helft.
Als ik dit met mijn klanten bespreek, staren ze me met grote ogen aan. ‘Je méént het niet! Op die manier ben ik járen bezig met het organiseren van mijn huis!’ Niets is minder waar.
Om met het organiseren van je spullen grote successen en veel voldoening te behalen, begin je klein.
Het grondig organiseren van ruimtes doe je niet elke dag. Je moet jezelf erin trainen en dat doe je:
- door klein te beginnen
- en die plek volledig af te werken – laat je onderweg dus niet afleiden door andere lonkende plekken die een opschoonbeurt kunnen gebruiken.
- Als je klaar bent met je plek, geniet dan van het resultaat. Je hebt de klus geklaard zónder dat er nieuwe stapels rommel zijn ontstaan waar je je geen raad mee weet.
Je hebt nu een volledig georganiseerde plek die uitnodigt om straks of morgen of volgende week de draad weer op te pikken, op weg naar een nieuw succes. Je zult zien dat je in geen tijd je hele kast hebt georganiseerd. Daarna volgt zonder twijfel de rest van de kamer.
Maar als je te snel gaat en onderweg niet kunt ervaren dat het je is gelukt, geef je het algauw weer op: ‘Zie je wel, het lukt me nooit…’
Het succes van klein, kleiner, kleinst zit hem echter in het feit dat je succeservaringen hebt, dat je leert hoe het voelt om een plek volledig aan de kant te krijgen, zonder dat je eindigt met nog meer rommel dan voordat je er aan begon. Dat motiveert en voor je het weet heb je je doel bereikt.
Met dank aan het wc-rolletje!
Waar en hoe begin je met organiseren? Om op het gebied van organiseren grote successen en veel voldoening te halen, begin je klein.
Moeite met het bepalen van een plek die je met succes kunt organiseren? Gebruik een… wc-rolletje.
Zo ga je te werk met je wc-rolletje:
- Richt het op de plaats die je wil organiseren
- Kijk erdoor
- Het gebied dat je door het rolletje ziet, pak je eerst aan en werk je volledig af
Tot slot niet vergeten…
Geniet van het resultaat van je geslaagde organizing-actie, klein of groot. Beloon jezelf met een lekkere kop koffie, een wandeling met de hond, een fietstocht, even gewoon nietsdoen of de plek die je hebt georganiseerd met de glimlach en grote voldoening aanschouwen.
Duurzaam ontspullen, organiseren en ordenen? Pak het samen met Barking Dogs aan!
Heb je nood aan meer structuur in je leef- of werkomgeving, in je tijd, je routines? En wil je het duurzaam aanpakken, maar weet je niet hoe of waar te beginnen?
Dan biedt Barking Dogs een antwoord met:
- Home organizing, personal coaching in je thuis- of gezinsomgeving
- Office organizing, personal coaching bij het organiseren en structureren van de werkomgeving
Zowel op je werkplek als in je thuisomgeving word je met kennis van zaken gecoacht door organizing expert Sara Van Wesenbeeck (of een van haar teamleden).
Sara Van Wesenbeeck is:
- een van de meest ervaren professional organizers en organizing coaches van de Lage Landen
- auteur van verschillende organizing boeken waaronder ‘Rust in je huis en je hoofd’
- als eerste in België organiseerde ze opleidingen voor professional organizers, office organizers en organizing-adviseurs
Ook professional organizer worden?
Ook professional organizer worden? Dat kan!
Barking Dogs geeft (als eerste in België) erkende opleidingen voor professional organizers die in een thuisomgeving (home organizing) of zakelijke omgeving (office organizer en organizing adviseur) willen werken.
Barking Dogs organiseert twee soorten opleidingen voor professional organizers:
- (Beroeps)opleiding ‘Ik word professional organizer‘ (voor home organizers, ook opruimcoach genoemd, die ook met een eigen organizing-bedrijf willen starten)
- Specialisatieopleiding ‘Ik word office organizer‘ (voor professional organizers die op de zakelijke markt actief willen zijn of voor organizing adviseurs in bedrijven)
De opleidingen worden gegeven door Sara Van Wesenbeeck, een van de meest ervaren professional organizers van België.
Schrijf snel in, want het aantal plaatsen is beperkt (zo zijn de leermogelijkheden van alle deelnemers zo groot mogelijk).
Contacteer Barking Dogs. We bijten niet!
- Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?
- Of een afspraak maken voor een coachings- en organizingtraject?
- Inschrijven voor een van de opleidingen voor professional organizer?
Contacteer hier Barking Dogs. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.
En… we bijten niet.