Budgettip Mijn Portemonnee – Spoedcursus: Aan de slag met je huishoudboekje

Wie denkt dat het huishoudboekje niet meer van deze tijd is, heeft het mis! (Over)zicht hebben op je inkomsten en uitgaven is dé basis voor een gezond budget, ook anno 2022. Met een huishoudboekje krijg je een juist en actueel beeld van je financiële situatie, kun je bijsturen waar nodig en anticiperen op de toekomst. Met mijn spoedcursus kun je meteen aan de slag!

Het huishoudboekje, dé solide basis voor al je budgetacties

Aan de slag met het huishoudboekje - spoedcursus van budgetexpert Sara Van Wesenbeeck - www.barkingdogs.be

Weet jij hoeveel geld je nodig hebt om goed en comfortabel te kunnen leven én tegelijk een appeltje voor de dorst bijeen te sparen? Dat weet je niet door te gissen, maar wel door er heel bewust bij stil te staan. Daarom is het belangrijk om een financieel plan op te stellen waarin je in de eerste plaats nagaat:
  • hoe je budgettaire situatie er nu uitziet
  • en naar welke doelen je toe kunt werken.
Breng daarvoor allereerst je inkomsten en uitgaven in kaart, in een huishoudboekje. Geen giswerk meer, maar een écht en gedetailleerd overzicht van het geld dat binnenkomt en uitgaat. Een (online) huishoudboekje bijhouden, is daarvoor de beste en makkelijkste tool. Maar hoe pak je het aan? Dat leer je verderop in mijn spoedcursus.

Voordelen van het huishoudboekje

Een huishoudboekje is een onmisbare tool voor wie een gezond budget nastreeft. Het heeft veel voordelen:
  • In de eerste plaats schept het klaarheid.
  • Het geeft je een juist en actueel beeld van je financiële situatie.
  • Je krijgt duidelijk zicht op je grootste uitgavenposten.
  • Je krijgt grip op je geld.
  • Je kunt gericht aan de slag, en je kunt bijsturen waar nodig.
  • Je kunt anticiperen op de toekomst (bijvoorbeeld op maanden met grote uitgaven).
  • Je weet of al je uitgaven noodzakelijk zijn en je kunt bewustere keuzes maken.
Dit alles brengt rust in je portemonnee én in je hoofd.

“Aan de hand van je huishoudboekje krijg je duidelijk zicht op je grootste uitgavenposten. Je kunt bijsturen waar nodig en anticiperen op maanden met grote uitgaven.”

Spoedcursus ‘Zo werkt een huishoudboekje’

Het huishoudboekje is dé (solide) basis voor al je budgetacties. Het geeft je een stand van zaken en brengt helderheid in je financiën. Dan pas kun je actie ondernemen op weg naar een rijker leven. Zo pak je het aan:

Voor je begint

Goed om weten voor je aan de slag gaat:
  • Kies eerst of je digitaal of op papier wilt werken. Ondanks het gebruiksgemak van (sommige) online huishoudboekjes, heeft het werken met pen en papier ook voordelen. Zo kun je op papier je contante betalingen allemaal bijhouden, in een digitaal huishoudboekje vind je die meestal niet terug. Wil je met een Excel-file werken, dan heeft dat als voordeel dat je de totalen automatisch kunt laten optellen. Kies bij voorkeur een (digitaal) huishoudboekje dat gratis is.
  • Vul je huishoudboekje bij voorkeur minstens zes maanden in, maar ook al na enkele maanden zal het duidelijk zijn wat je spendeert aan dagelijkse uitgaven.
  • Het hele gezin doet mee.
  • Noteer álle uitgaven. Bewaar daarvoor àlle bonnetjes en rekeningen van je contante uitgaven. Of gebruik een notitie-app op je smartphone om deze uitgaven systematisch bij te houden. Voor je het weet krijg je de smaak te pakken, want door alle uitgaven te noteren, zul je al meteen minder geld uitgeven.
  • Werk één of twee keer per week je huishoudboekje bij.
  • Wees eerlijk tegenover jezelf. Doe je dat niet, dan zal je huishoudboekje niet werken: álle uitgaven worden genoteerd, ook de hele kleintjes (want die maken al snel één grote).

Zo werkt een huishoudboekje op papier

Zo werkt een huishoudboekje - budgettips van budgetexpert Sara Van Wesenbeeck - www.barkingdogs.be
Slim: uitgaven die je maar één keer per jaar doet, deel je door 12. Zo verwerk je jaarlijkse bedragen makkelijk in je maandelijkse totalen.
Wil je graag met pen en papier aan de slag, dan kun je het zo aanpakken:
  • Gebruik een leeg schrift.
  • Op de linker pagina noteer je je inkomsten: bijvoorbeeld netto loon, kinderbijslag, alimentatie, werkloosheidsuitkering, pensioen, maaltijdcheques, vakantiegeld…
  • Op de rechter pagina maak je een reeks kolommen voor je uitgaven. Begin met de kolommen voor de vaste lasten, dat zijn de kosten die je elke maand, elk kwartaal of één keer per jaar moet betalen: hypotheek, huur, water, gas, elektriciteit, verzekeringen, belastingen…
  • Voorzie daarna ook voor elk van je variabele kosten een kolom: je uitgaven voor eten en drinken, kleding, gezondheid, hobby’s, school, onderhoud en inrichting van je huis en tuin, uitgaven voor geschenken, kosten voor het vuilnis, onderhoud en brandstof auto, huisdieren…

Tips voor je online huishoudboekje

Een digitaal huishoudboekje in een app, op je PC of in een Excel-bestand werkt even goed als een op papier.
  • Maak in Excel dezelfde indelingen als in een papieren huishoudboekje. Handig: Laat Excel de berekeningen doen via de ingebouwde formules. Dat bespaart je extra rekenwerk.
  • Verkies je een app, neem dan de tijd om apps te vergelijken en kies het systeem dat het best bij je past. Kijk uit voor (extra) kosten, want bij online huishoudboekjes moet je vaak betalen voor bijkomende opties.

Zo maak je een actieplan

Om precies te weten hoeveel je aan het eind van de maand overhoudt:
  • Tel je alle uitgaven per kostenpost/categorie samen en noteer het totaal onderaan elke kolom.
  • Om te weten hoeveel je op het eind van de maand overhoudt, tel je de totalen van alle uitgaven samen en trek je dat bedrag af van het totaalbedrag van je inkomsten.
Je weet nu waar je aan toe bent:
  • Trek je conclusies.
  • Stel prioriteiten en financiële doelen.
  • Ga aan de slag.
  • Pak eerst je grootste centenvreters aan.

Wat heeft je huishoudboekje je geleerd?

☹️ Je uitgaven zijn groter dan je inkomsten

Heb je écht zoveel te veel uitgegeven? Hoog tijd om je uitgaven in te perken. Tips daarvoor vind je:
  • Op mijn blog ‘Mijn Portemonnee’.
  • In mijn boek ‘Hack je budget’
  • Op de Facebookpagina ‘MijnPortemonnee.be’
Opgelet: Blijft deze situatie elke maand zo, dan is de kans groot dat je steeds dieper in de schulden raakt. Je komt in een vicieuze cirkel terecht waarbij je steeds meer moet gaan lenen, waardoor ook een steeds groter deel van je inkomsten naar het terugbetalen van deze leningen zal gaan. Er blijft dus minder geld over om van te leven of uit te geven. Voor hulp en advies kun je terecht bij een OCMW of CAW bij jou in de buurt, of op de website van de Vlaamse overheid.

🙂 Je inkomsten zijn groter dan je uitgaven

Goed bezig, en houden zo! Hoewel je nu zou kunnen besluiten om nog wat meer te sparen, of om jezelf nog meer te belonen, rust je best niet op je lauweren. Je wilt je geld immers niet zomaar over de balk gooien. Ook niet als je overhebt. Maak een budgetplan én volg het. Blijf sparen en blijf ook elke maand je ‘nettowaarde’ berekenen om te bepalen of je nog op koers zit.

(Zonder moeite) nog meer geld besparen: Schrijf nu in voor de gratis budgettips via Whatsapp

Gratis budgettips van budgetexpert Sara Van Wesenbeeck: schrijf nu in via Whatsapp - www.barkingdogs.beMag je portemonnee best wat aankomen? Schrijf dan NU in voor de gratis budgettips van budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck. Zo word jij, zonder moeite, elke tip een beetje rijker!

Volg Sara Van Wesenbeeck op de socials: ook dat brengt op!

Wist je dat budgetexpert Sara Van Wesenbeeck de eerste financefluencer van België is? Op Instagram geeft Sara tips en tricks voor een rijker leven dat je zonder moeite bereikt.
  • Ook op ‘MijnPortemonnee.be’ op Facebook vind je gratis budgettips van Sara Van Wesenbeeck, aangevuld met budgettips uit de media (artikels zonder betaalmuur) en brandstofalerts (stijging- en daling van de benzine- en dieselprijzen). Liken mag altijd!
Zo kun je elke maand zonder moeite je portemonnee spijzen met de slimme budgettips van Sara Van Wesenbeeck.    
Over de auteur: Sara Van Wesenbeeck is personal coach, erkend bemiddelaar, expert life- en budgetmanagement, personal organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van vijf bestsellers, Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek, Rust in je huis en je hoofd en Hack je budget, en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en het team van Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto’s: Unsplash