Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, zijn we met velen (weer) aan het thuiswerken in onze home office. Hoe zorg je ervoor dat thuiswerken werkt?
Met mijn tips kun je prettig, efficiënt en productief thuiswerken en maak je van je thuiswerkdagen op alle vlakken een succes.
En, laat je pyjama in de kast!
(Luister verderop ook mee naar mijn thuiswerktips op Joe FM)
11 nuttige tips voor productief en prettig thuiswerken
1. Creëer een prettige werkplek
Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat je je er goed voelt en dat je er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en tijdens het thuiswerken afleidingen te gaan zoeken elders in huis.
2. Voorzie een aparte (werk)ruimte
Bij voorkeur heb je een ruimte die je exclusief voor je werk reserveert. Zo kun je makkelijker de scheiding maken tussen je werkplek en ej thuis.
Richt je werkplek ook in zoals een echt kantoor:
- met een bureau (bij voorkeur werk je niet aan de keukentafel)
- een comfortabele bureaustoel (de hele dag op een keukenstoel komt je productiviteit niet ten goede)
- goede verlichting
- een groot beeldscherm
- een up-to-date en ergonomische uitrusting…
3. Houd alle bureauspullen binnen handbereik
Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder in het oog te houden voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies en afleiding als je de nietjesmachine tussen het speelgoed van je kinderen moet gaan zoeken, of je bureau moet verlaten telkens de telefoon gaat.
Dus: zorg voor een nette werkplek waar je alle bureauspullen en -benodigdheden binnen handbereik hebt.
4. Maak een duidelijke scheiding tussen privé en werk
Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je gaat de gewonnen filetijd invullen met huishoudtaken, met het bouwen van het kippenhok, met een wandeling met de hond…
Wie thuiswerkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders daalt je productiviteit, of moet je ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn.
5. Maak een goede planning en volg een strak werkschema
Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen (sociale) controle. Dus: maak een planning en probeer je er aan te houden. Zo vermijd je dat je systematisch overuren gaat maken, wat niet de bedoeling is van thuiswerken.
6. Houd je aan de routine van op kantoor
Werk thuis zoals je op kantoor werkt: volg de dagindeling van op kantoor. Je werkt, neemt een pauze, werkt weer verder, gaat lunchen… Op die manier kan je thuis heel wat werk verzetten en heel productief zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat je tijdens je pauzes even de krant kunt lezen of de planten water geven of een ommetje in de tuin kunt maken.
7. Laat je pyjama in de kast
Kleed je alsof je naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maak je makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuiswerkt, laat zijn pyjama in de kast!
8. Maak goede en duidelijke afspraken met je huisgenoten
Maak duidelijke afspraken met je huisgenoten over je werktijden en over wat je nodig hebt om goed te kunnen werken:
- Hoe lang werk je? Wanneer neem je pauze?
- Mogen je huisgenoten je storen? Wanneer mogen ze storen?
Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kun je een pauze nemen sàmen met je gezin, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor jou is het een leuke onderbreking van het werk.
9. Druk geregeld op de ‘pauzeknop’
Pauzes nemen, is ook tijdens je telewerkdag belangrijk. Altijd blijven doorgaan is een slechte gewoonte. Geef je brein geregeld de kans om de vergaarde informatie te verwerken. Neem bij voorkeur een actieve pauze. Enkele tips:
- loop de trappen enkele keren op en af
- wandel enkele rondjes rond het huis
- laat je hart even goed pompen met het springtouw van je dochter
- sla zeker je middagpauze niet over
Na elke pauze zijn je brein en je lijf weer fit en ben jij des te productiever en zul je op korte tijd veel meer werk kunnen verzetten.
10. Bepaal een eindtijd voor je werkdag
Wie thuiswerkt is sneller het gevoel voor tijd kwijt en kan dus blijven doorgaan. Op kantoor krijg je via je collega’s ongemerkte signalen dat de werkdag erop zit. Je kunt dat thuis opvangen door een alarm te zetten zodat je weet dat je werkdag ten einde is. Je kunt dan beslissen of je nog even doorgaat of dat je je to-dolijst voor de volgende dag opstelt en je de ’terugrit’ naar huis aanvat.
11. Houd contact met je collega’s
Kruip niet weg in je thuiskantoor, maar blijf in contact met je collega’s. Sociaal contact is belangrijk voor je welzijn. Laat je door het coronavirus niet weghouden van de vrijdagmiddagborrel of het maandelijkse team-uitje.
Wees creatief en zoek alternatieven voor de verwelkoming aan het begin van je werkdag of voor de ontmoetingen aan de koffieautomaat. Wat dacht je van een dagelijkse video-‘Fika’* (*Fika is een begrip in Zweden. Het staat voor elke dag écht tijd voor elkaar nemen, uitgebreid genieten van je drankje en zoetigheid en dat alles in een heerlijk ontspannen setting): 15 minuten bijpraten en samen de dag of week afronden, met koffie en een stuk taart. Of organiseer een videoparty met je collega’s. Daar ga je beslist van genieten!
PS: Vergeet niet te genieten van het feit dat je niet in de file hebt moeten staan en dat je meer hebt klaargekregen dan je voor mogelijk hield omdat je thuis minder gestoord wordt door collega’s.
Dit kan je ook interesseren: Productief thuiswerken met kinderen doe je zo
Wie kinderen heeft en van thuis uit werkt, die weet dat dat niet altijd zo makkelijk is. Hoe pak je het aan met (jonge) kinderen die aandacht en zorg nodig hebben? (en die zich niet aan je thuiswerkplannen houden en soms onvoorspelbaar zijn?
Lees dan zeker mijn blogpost ‘Productief thuiswerken met kinderen’.
Luister mee op JOE naar de thuiswerktips van expert Sara Van Wesenbeeck
Professional organizer Sara Van Wesenbeeck deelde vandaag (10 maart 2020), naar aanleiding van ‘Organize your home office day’ haar beste thuiswerktips op Joe FM, in de avondshow van Raf en Rani.
Luister mee naar de thuiswerktips van expert Sara Van Wesenbeeck en ga meteen aan de slag:
Prettig en productief thuiswerken: laat je coachen door Barking Dogs
- Wil je je medewerkers leren hoe ze productief kunnen thuiswerken?
- Wil je zelf productiever thuiswerken?
- Een efficiënte home office opzetten?
- Je home office georganiseerd krijgen
Ga dan in zee met Barking Dogs coaching en consulting:
- Als office organizer zijn wij expert in het coachen van professionals die (deeltijds of voltijds) werken vanuit hun home office. Barking Dogs verzorgt deze coaching ook online. Hoe gaan we te werk? Je leest het hier.
- Barking Dogs verzorgt ook (online) workshops met als thema thuiswerken.
Contacteer Barking Dogs
Een afspraak maken voor het opstarten van een coachingstraject? Of voor een workshop rond thuiswerken?
Contacteer Barking Dogs. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.
En, we bijten niet!