MAAK JE GOEDE (BUDGET)VOORNEMENS WAAR!
30 slimme budgettips voor ondernemers
Dit jaar wil ik meer tijd vrijmaken voor mijn gezin, stoppen met roken, meer aan sport doen, een boek schrijven, meer geld verdienen… Vooral dat laatste voornemen is voor ondernemers in crisistijd makkelijker gezegd dan gedaan.
Toch kun je makkelijk meer ruimte creëren in je budget. Wie slim organiseert, wint op alle vlakken: vergroot je efficiëntie én win geld en meteen ook tijd voor leuke dingen. Dat toont professional organizer en life & business coach Sara Van Wesenbeeck aan in ‘Het slimme budgetboek’.
Het kost niets en brengt alleen maar op, dus waar wacht je nog op om van dit jaar een winstgevend jaar te maken!
1. Slim met je administratie en papierwerk
Werk niet met een gebrekkige administratie en betaal je rekeningen op tijd
Heb je wel eens een nieuw (duur) toestel moeten aankopen omdat je het garantiebewijs niet meer vond? Loop je vaak te zoeken naar facturen die dringend betaald moeten worden of andere documenten? Krijg je regelmatig aanmaningen (met de extra kosten die daaraan verbonden zijn) omdat je je rekeningen en facturen vergeten te betalen bent? Dan kun je heel wat geld winnen door deze organisatieknoop op te lossen.
ZO MAAK JE WINST:
- TIP 1 – Zet een overzichtelijk, eenvoudig en voor iedereen transparant archiefsysteem voor je administratie op: breng documenten samen die bij elkaar horen, label in detail je mappen en tabbladen. Zorg dat iedereen weet wat waar hoort (en wat waar kan teruggevonden worden).
- TIP 2 – Spreek af dat documenten meteen op hun vaste plaats in het archief terechtkomen.
- TIP 3 – Zie ook je digitaal archief, mailbox en e-mailarchief niet over het hoofd en maak je digitale mappenstructuur overzichtelijk zodat er geen mails en bijlagen (en dus ook geen geld) verloren kunnen gaan.
- TIP 4 – Zet een systeem op voor het betalen van je rekeningen en facturen, bijvoorbeeld één keer per week. Reserveer er systematisch tijd voor in je agenda. Je budget wordt er beter van en minder stress is je deel.
- TIP 5 – Betaal je facturen niet te vroeg, maar op tijd. Dat staat je toe om het geld nog even op je eigen rekening te houden zodat jij er de vruchten van plukt en niet je leverancier.
- TIP 6 – Betaal je rekeningen met een doorlopende bankopdracht, daarmee vermijd je aanmaningen. Het levert je vaak ook een (eenmalig) bedrag op omdat je leverancier in dat geval ook minder kosten maakt. Check in dat geval regelmatig je bankrekening om te zien of de rekening klopt.
Factureer op tijd
Dat heeft vele voordelen: je ziet geen facturen (en dus ook inkomsten) over het hoofd, je hebt geld in kas om zelf ook je rekeningen op tijd te betalen en als er betwistingen zijn over de factuur ligt het dossier bij iedereen nog fris in het geheugen waardoor je veel minder toegevingen zult moeten doen op het te betalen bedrag.
ZO MAAK JE WINST:
- TIP 7 – Plan het uitschrijven van facturen in je agenda en doe het systematisch, bijvoorbeeld één keer per week, of als het kan meteen na afronding van de opdracht of verkoop.
- TIP 8 – Verstuur je facturen via elektronische weg: bezorg je factuur aan de klant via e-mail. Je winst is tijd en ook geld want je spaart postzegels uit, je verbruikt minder papier, minder inkt voor je printer, minder manuren… Vele kleintjes maken hier één grote!
Verlies geen geld de aan BTW- en/of belastingaangifte
Zit je op het einde van het kwartaal ook snel-snel-snel alle documenten voor de BTW-aangifte bijeen te zoeken? Of vind je het papierwerk voor je belastingaangifte niet meer terug? Zonde toch als zoekgeraakte kostennota’s en facturen je veel geld (en tijd) kosten, en dat vele malen per jaar.
ZO MAAK JE WINST:
- TIP 9 – Verzamel systematisch alle documenten voor de BTW-aangifte op één plaats. Idealiter: doe het meteen! Kosten gemaakt? Stop de factuur meteen in een map voor je boekhouder en orden op datum. Je ziet geen document meer over het hoofd en je boekhouder zal veel minder tijd moeten besteden aan het uitzoeken van jouw papierwerk. Daar spaar je makkelijk vele ‘boekhouduren’ mee uit per BTW- of belastingaangifte.
- TIP 10 – Hou een ‘logboek’ bij van alle activiteiten waarvan je de kosten hebt ingebracht in je boekhouding, bijvoorbeeld een zakenreis. Noteer de datum, in het kort wat je gedaan hebt en hou ook de nuttige documenten op dezelfde plaats bij. Als de belasting- of BTW-controleur langskomt, kun je je acties met (winstgevende) feiten staven.
2. Slim met spullen
Slim aankopen en goed spullenmanagement loont!
Als ondernemer koop je regelmatig goederen, onderhoudsproducten en (bureau)spullen aan: van paperclips en meubelen, tot computers en voorraad. Erg frustrerend en duur als dingen verloren raken en je ze dubbel moet kopen. Ook op deze uitgavenpost kun je heel wat geld winnen.
ZO MAAK JE WINST:
- TIP 11 – Koop in grote(re) hoeveelheden aan, dat drukt de prijs. Groepeer daarvoor je aankopen of – en waarom niet – koop ze gezamenlijk aan met een collega-ondernemer.
- TIP 12 – Koop aan de hand van een ‘aankooplijst’, een boodschappenlijst. Vul deze lijst systematisch aan als de voorraad kantoormateriaal, onderhoudsproducten of andere zaken uitgeput is. Als je alleen aankoopt wat op je lijst staat, creëer je overzicht en vermijd je impulsaankopen.
- TIP 13 – Plan je aankopen: stuur niet elke dag een medewerker naar de winkel om een boodschap, maar ga een keer in de maand of een paar keer per jaar aankopen voor kantoor doen. Je spaart heel wat geld uit én tijd!
- TIP 14 – Vraag minstens drie prijsoffertes.
- TIP 15 – Onderhandel over de prijs. (Een stappenplan en tips voor ‘slim onderhandelen’ vind je in ‘Het slimme budgetboek’.)
- TIP 16 – Geef al je (kantoor)materiaal en producten een vaste plaats. Spreek af dat iedereen na gebruik meteen alles naar die plaats terugbrengt. Zo hoef je niets dubbel te kopen.
- TIP 17 – Organiseer je voorraad zo dat je er overzicht op kunt houden en dat het voorraadbeheer transparant is voor al je medewerkers.
3. Slim onderweg
Laat koning Auto niet aan je budget knabbelen
We rijden met z’n allen heel wat kilometers met de auto af, ook voor de hele korte afstanden. Wist je dat één kilometer met de auto je 0,37 euro kost (all in), sommige bronnen spreken zelfs van 0,45 euro. Je wagenpark is dus een centenvreter bij uitstek!
ZO MAAK JE WINST
- TIP 18 – Een bedrijfswagen kopen? Onderhandel over de prijs! (zie ook tip 15)
- TIP 19 – Schakel over op een energiezuinige rijstijl, dat scheelt hem een slok op de borrel, verhoogt de veiligheid onderweg en komt het milieu ten goede.
- TIP 20 – Tank bij het goedkoopste tankstation bij jou in de buurt (zoek het op internet op). Verzamel de tankbonnetjes op één plaats (bv. in een envelop) en laat ze een keer per maand op factuur zetten.
- TIP 21 – Plan je tankbeurten en vul je tank als die halfleeg is. Zo vermijd je de dure tankstations, bijvoorbeeld langs de autostrade, dat scheelt 2 tot 3 euro voor een volle tank.
- TIP 22 – Weersta aan de verleiding om (dure) versnaperingen of drank in tankstations te kopen. Voorzie voortaan zelf een (gezonde en veel goedkopere) versnapering in de auto.
4. Verspillen is zonde
Slim met energie
Met de stijgende energieprijzen is het altijd slim om ook op dit vlak extra actie te ondernemen. En ook hier kunnen een aantal kleine en eenvoudige acties voor je portemonnee een groot verschil maken.
ZO MAAK JE WINST:
- TIP 23 – Stap over naar een andere en goedkopere energieleverancier (en dat hebben velen nog altijd niet gedaan). Met deze (eenvoudige) actie kun je 300 tot 600 euro per jaar uitsparen.
- TIP 24 – Sluipverbruik is een grote centenvreter. Een computer met randapparatuur die je na gebruik uit zet, kan je 30 euro per jaar opbrengen, de warmhoudstand van de koffiemachine afzetten levert tot 16 euro op. Wees slim en zet alle toestellen na gebruik volledig uit, laat ze niet op de stand by-stand staan. Sluit je toestellen daarvoor aan op een stekkerdoos met schakelaar. Met één druk op de knop zet je ze allemaal af én win je heel wat geld.
- TIP 25 – Maak wanneer mogelijk gebruik van het goedkopere nacht- en weekendtarief.
- TIP 26 – Gebruik spaarlampen, die verbruiken gemiddeld 75% minder stroom dan gloeilampen.
- TIP 27 – Introduceer enkele goede gewoontes om in het algemeen minder te verspillen: lichten uit als je het bureau verlaat, dubbelzijdig printen, niet elke mail afdrukken…
5. Bankzaken en verzekeringen
Doe een update van je bankzaken en verzekeringen
Hoog tijd om ook eens na te gaan of je voor je bankzaken en verzekeringen wel de beste prijs-kwaliteitsverhouding hebt, of je niet dubbel verzekerd bent of er nieuwe en interessantere tarieven zijn. Doe dat zeker één keer per jaar.
ZO MAAK JE WINST:
- TIP 28 – Doe een update van je bankzaken. Ga na of je niet te veel verschillende en onnodige bankrekeningen hebt; het vraagt tijd om ze op te volgen en elke rekening kost geld.
- TIP 29 – Ga na of je voldoende verzekerd bent, maar zeker niet dubbel verzekerd.
- TIP 30 – En vergelijk meteen ook de tarieven van de gsm-operatoren en kies voor de voordeligste formule. Doe dat zeker één keer per jaar.
Lees meer in ‘Het slimme budgetboek’
In ‘Het slimme budgetboek’ toont professional organizer en life & business coach Sara Van Wesenbeeck hoe je winst kunt maken in je leven, op alle vlakken. Haar motto? Door slimmer te organiseren, kun je zonder moeite heel wat extra geld verdienen, zonder daarbij aan luxe of plezier in te boeten. Bovendien zul je ook heel wat persoonlijke winst boeken: meer overzicht, minder stress en meer tijd voor de leuke dingen van het leven!
Je kunt ‘Het slimme budgetboek’ hier bestellen.
Contacteer Barking Dogs en leef en werk slimmer
Wil je ook meer winst maken in je leven, op alle vlakken? Een betere worklife-balans? Samen met een expert aan de slag gaan om orde op zaken te stellen, bij je thuis of op je werkplek? Een inspirerende en verrijkende workshop bijwonen?
Contacteer Barking Dogs. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.
En, we bijten niet!