Door deze stiekeme verkooptrucs in de supermarkt geef je meer geld uit

Zonder dat je er erg in hebt, laat je je vangen door de verkooptrucs in de supermarkt.

Ik vertel je graag:

  • hoe je deze valkuilen kunt vermijden
  • en geld kunt besparen

 

Budgetexpert Sara Van Wesenbeeck geeft in 2012 in het VTM-journaal advies over de verkooptrucs in de supermarkt.
Al in 2012 gaf budgetexpert Sara Van Wesenbeeck in het VTM-journaal advies over de verkooptrucs in de supermarkt

Door deze verkooptrucs in de supermarkt geef je meer geld uit

Geloof het of niet, maar bij je volgende supermarktbezoek kan je nog extra geld besparen. Ik toon je graag (ook in De Zondag van 15 januari) hoe je koopgedrag in de supermarkt door stiekeme verkooptrucs beïnvloed wordt en wat je eraan kan doen.

Ben je klaar voor een onthullende bespaartocht? Let’s go!

1 – Groot winkelwagentje

Onze tocht doorheen de supermarkt begint bij de winkelwagentjes. Ze springen meteen in het oog, zodat je er zeker een neemt.

Er is bovendien lekker veel plaats in je winkelkar, zodat je hem goed kunt vullen – wat je ook zal doen als je niet uitkijkt.

Want hoe groter de kar, hoe meer je zult kopen. Bij een experiment waarbij de winkelkar twee keer zo groot werd, kocht het winkelend publiek 40% meer goederen.

TIP: Leg je mantel of boodschappentas in de kar, of gebruik een winkelmandje.

2 – Het eenrichtingspoortje

Het poortje waar je door moet, staat er niet toevallig. Eens de klapdeuren voorbij, kan je niet meer terug en loopt de enige weg naar buiten doorheen een winkel vol (lekkere) verleidingen.

TIP: Alert blijven is de boodschap!

3 – Op eierjacht

Loop je net als ik ook altijd naar de eieren te zoeken? Het is geen toeval dat je ze meestal ergens in een uithoek van de winkel vindt, want ook over de indeling is goed nagedacht.

Supermarkten zijn zo ontworpen dat je door zoveel mogelijk gangen moet om te vinden wat je nodig hebt. Essentiële voedingswaren, zoals melk, vlees of koffie worden over de hele winkel verspreid. Om ze te vinden moet je de hele zaak door en een impulsaankoop is onderweg gauw gebeurd.

TIP: Shop altijd met een boodschappenlijst mee en houd je aan je lijstje.

LEES MEER: De voordelen van een boodschappenlijst

4 – Verse groenten en fruit eerst

Budgetexpert Sara Van Wesenbeeck geeft in 2012 in het VTM-journaal advies over de verkooptrucs in de supermarkt - www.mijnportemonnee.be
De felle kleuren van de groente- en fruitafdeling geven je humeur een boost, en dan is de kans groter dat je meer geld gaat uitgeven.

Je moet meestal eerst door de ‘gezonde’ groente- en fruitafdeling. De felle kleuren geven je humeur een boost, en dan is de kans groter dat je meer geld gaat uitgeven.

En wat ben je toch geweldig gezond bezig met al die verse groenten en fruit in je winkelwagen! Die reep chocolade of zak chips die je verderop meeneemt, heb je echt verdiend.

Je vergoelijkt deze onnodige uitgaven door de gezonde keuzes die je bij de groente- en fruitafdeling gemaakt hebt.

5 – Glinsterende producten

De volgende truc die je tegenkomt in de afdeling fruit en groenten is de ‘mist’ die erop gespoten wordt. Met hun frisse ‘natte look’ zien de blozende appelen, knapperige wortels en dauwfrisse sla er bijzonder aanlokkelijk uit, en voor je het weet heb je ze in je winkelwagen geladen.

TIP: Droog je groenten en fruit af als je thuiskomt, want extra vocht in de zak kan ervoor zorgen dat ze sneller bederven.

6 – Geur en muziek

Muziek en geuren hebben een grote invloed op ons koopgedrag.

Door de rustige achtergrondmuziek ga je trager stappen. Daardoor zie je meer en ben je geneigd om meer te kopen.

Daarnaast laat de bakkerij de hele winkel lekker ruiken. Bepaalde (zoete) geuren maken geluksstofjes vrij in onze hersenen, en die stimuleren ons tot het kopen van etenswaren.

“Wist je dat je met Franse achtergrondmuziek makkelijker Franse wijn gaat kopen?”

En wist je dat muziek zelfs een invloed heeft op wat we kopen? Zo heeft onderzoek aangetoond dat we met Franse achtergrondmuziek eerder Frànse wijn kopen – de muziek doet je onbewust terugdenken aan je vakantie in Frankrijk waar je die wijn ooit gedronken hebt, die fles moét je dus hebben. Duitse achtergrondmuziek deed de verkoop van Duitse wijnen stijgen.

Een mooi voorbeeld van hoe we onbewust beïnvloed worden.

TIP: De oplossing ligt voor de hand: winkel niet met een lege maag.

7 – De juiste kleuren

Ook de juiste kleuren maken je koopspieren los. In 85 procent van alle aankopen speelt kleur de voornaamste rol speelt?

Kijk maar eens rond in de supermarkt: De actiestickers zijn beslist in het rood of oranje, want dat zijn kooplust-opwekkende kleuren. Wees dus extra alert.

8 – De ideale koophoogte

Wat in je zicht staat, zal je makkelijker in je winkelwagen laden.

Supermarkten plaatsen wat ze echt willen verkopen dan ook op ooghoogte (of op kinderhoogte) in de rekken. Meestal zijn dat hun meest winstgevende producten.

Merken betalen vaak grof geld voor deze top-positionering. Jij neemt ze zonder nadenken mee en mist zo de besparing van de goedkopere huis- en budgetmerken.

TIP: Kijk altijd onderaan in de rekken, want daar vind je meestal de goedkoopste producten.

9 – Gekoppelde producten

Wellicht heb je de displays al gezien met producten die we vaak combineren, zoals aardbeien en slagroom, verse zalm en spinazie, pasta en Parmezaanse kaas.

Door deze producten bij elkaar te aan te bieden, zal je ze makkelijker kopen, zelfs al staat het gekoppelde product niet op je boodschappenlijst.

TIP: Houd je aan je lijst, dan kom je niet in de verleiding om dingen te kopen die je niet nodig hebt.

10 – Het einde van het gangpad

Opgelet met producten die aan het eind van de gangpaden uitgestald zijn. Je denkt wellicht dat je daar koopjes kan scoren, maar dat is een illusie die je veel geld kan kosten.

Kijk vooral uit voor displays aan het einde van het gangpad met kartonnen dozen die bovenaan en vooraan open gesneden zijn, zodat je het product in de doos kunt zien. Dit is een (onbewust) signaal aan jou dat een product zo snel uit het schap komt dat het personeel zelfs niet de tijd heeft gehad om het netjes in de rekken te leggen. Je denkt dus dat het product zo speciaal (en goedkoop) is dat je het zelf ook meteen wilt hebben.

TIP: Check altijd de kilo- of eenheidsprijs om er zeker van te zijn dat je echt een koopje doet.

11 – Het OP = OP-mandje

Het OP-is-OP-mandje maakt je hebberig. Er is er nog maar weinig van, dus moèt je het kopen. Maar heb je dit product wel echt nodig?

TIP: Staat dit artikel op je boodschappenlijstje? Nee? Ga verder.

12 – Kassakassa aan de kassa

Nog net voor je de winkel verlaat, word je nog een laatste keer flink verleid om impulsaankopen te doen: tijdens het wachten vindt een (dure) snack, een flesje frisdrank of een tijdschrift makkelijk de weg naar je winkelwagen.

TIP: Leid jezelf af zodat je niet kijkt naar het lekkers om je heen: Welke impulsaankopen kan je voor het verlaten van de supermarkt nog uit je winkelwagen verwijderen?

Nog meer besparen op boodschappen? Ga aan de slag met deze 10 top-tips

Met mijn 10 top-tips bespaar je nog meer op boodschappen. Dat komt beslist goed van pas in deze duren tijden.

Lees hier mijn 10 top-tips om minder uit te geven aan boodschappen.

Zonder moeite nog meer (be)sparen? Schrijf NU in voor mijn (gratis) budgettips

Budgetexpert Sara Van Wesenbeeck geeft in 2012 in het VTM-journaal advies over de verkooptrucs in de supermarkt - www.mijnportemonnee.be

Mag je portemonnee best wat aankomen?
 
Schrijf dan NU in voor de gratis budgettips via Whatsapp van budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck.
 
 
Met Sara’s budgettips word jij, zonder moeite, elke tip een beetje rijker!

Volg me nu ook op Instagram

Volg me nu ook op Instagram @mijnportemonnee.be. Zo hoef je geen enkele (gratis) bespaartip te missen, en kun je je portemonnee flink spijzen.  

 

Meer sparen met de leuke spaarchallenges van budgetexpert Sara Van Wesenbeeck - www.mijnportemonnee.beOver de auteur: Sara Van Wesenbeeck is personal coach, expert in life & budgetmanagement, erkend bemiddelaar, organizing expert,  spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van 5 bestsellers: Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek, Rust in je huis en je hoofd en Hack je budget. Ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor gelukkig, gezond, prettig en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto’s: Unsplash