Honey, they shrunk the food!

In plaats van producten in prijs te verhogen, rekenen sommige fabrikanten de prijsverhoging op een andere manier door. Bij ‘krimpflatie’ gebeurt dat zonder dat je het merkt.

Opgelet voor krimpflatie - budgettips van budgetexpert Sara Van Wesenbeeck - www.mijnportemonnee.be www.barkingdogs.be

Krimpflatie: zelfde prijs, minder inhoud

De torenhoge inflatie is goed te merken in je winkelkar: die is flink duurder geworden. De prijzen in de supermarkt liggen nu al ruim 4 procent hoger dan een jaar geleden.

Als je favoriete koekjes duurder geworden zijn, dan heb je dat wellicht opgemerkt. Maar als de inhoud van een pak ontbijtgranen plots vermindert, terwijl de prijs gewoon dezelfde blijft, heb je dat hoogst waarschijnlijk niet door.

Dat heet ‘krimpflatie’, een verdoken prijsstijging waarbij je (stiekem) minder krijgt voor dezelfde prijs. Op die manier trachten fabrikanten prijsstijgingen subtiel door te voeren.

Bij steeds meer voedingsmiddelen en dranken wordt ‘krimpflatie’ vastgesteld. Fabrikanten veranderen de prijs van een product niet, maar verminderen wel de hoeveelheid of het aantal in de verpakking.

 

(Ongemerkt) minder waar voor je geld

‘Krimpflatie’ is een samentrekking van ‘krimpen’ en ‘inflatie’, wat een waardevermindering betekent. In plaats van hun producten in prijs te verhogen, rekenen sommige fabrikanten de prijsverhoging op een andere manier door. Met ‘krimpflatie’ (minder voor dezelfde prijs) gebeurt dat zonder dat je het merkt.

’Krimpflatie’ is een samentrekking van ‘krimpen’ en ‘inflatie’. De prijs blijft dezelfde, maar er zit minder in de verpakking. Je krijgt dus minder waar voor je geld.

Krimpflatie is in België niet verboden, toch voel je je als consument bekocht, want je krijgt minder waar voor je geld.

Voorbeelden van krimpflatie

Je vindt krimpflatie in de supermarkt:

  • bij voedingsmiddelen en dranken: zoals bloem, choco, chocoladeproducten, koekjes, snoepgoed, ontbijtgranen, voorverpakte vleeswaren, theezakjes, groenteconserven, margarine, frisdranken, bier…
  • maar evengoed bij wasproducten, babyluiers, wc-papier, keeltabletten, hondenvoeding, meubelen…

In de praktijk krijg je dit:

  • een wasproduct zal nu voor slechts 18 wasbeurten dienen in plaats van 20
  • een koffiepad bevat enkele gram minder koffie
  • een verpakking snoepjes bevat 2 stuks minder
  • in een doos van 500 gram krijg je nu 50 gram minder
  • een doos ijsjes bevat 6 in plaats van 8 stuks
  • de velletjes toiletpapier zijn voortaan korter, of er zijn minder blaadjes op een rol
  • de poten van een houten taboeret zijn een centimeter korter
  • een voorverpakt bosje bloemen bevat niet 10 maar slechts 9 stuks…

Maar dit alles wordt wel verkocht in dezelfde verpakking aan dezelfde prijs.

Een voorbeeld van krimpflatie zag ik zelf een een Nederlandse supermarkt, waar een kistje aardbeien plots geen 500 gram maar wel 400 gram bevatte. Het werd wel nog verkocht aan de prijs van een bakje van 500 gram.

Andere vormen van krimpflatie

Ook dit zijn vormen van ‘krimpflatie’:

  • Verpakkingen die subtiel kleiner gemaakt worden
  • Duurdere ingrediënten die vervangen worden door goedkopere

Telkens zonder dat de prijs daalt.

Wees dus ook alert voor meldingen als ‘Vernieuwde of verbeterde formule’ of ‘aangepaste formule.

Hoe pak je krimpflatie aan?

Als consument is het niet eenvoudig om krimpflatie tegen te gaan. Toch geef ik je graag enkele tips om het aan te pakken:

  • Wees een alerte koper, dat is altijd slim.
  • Drop een product niet zomaar in je winkelkar, maar check (op de verpakking) of je nog steeds de gebruikelijke inhoud of aantal krijgt.
  • Vergelijk de kiloprijs of de prijs per liter. Zo kan je echt vergelijken en weet je wat je echt betaalt.

Dat je favoriete koekjes opeens duurder zijn, merk je nog wel op. ‘Krimpflatie’ is veel minder makkelijk te ontdekken. Wees dus een alerte consument.

  • Koop waren die niet voorverpakt zijn: je kiest dan zelf het gewicht.
  • Koop dat ene ‘gekrompen’ product niet langer en schakel over op een ander (goedkoper) (B-)merk.

Spijs je gezinsbudget zonder moeite: Schrijf NU in voor de gratis budgettips van expert Sara Van Wesenbeeck

Vul je gezinsportemonnee: schrijf in voor de gratis budgettips van budgetexpert Sara Van Wesenbeeck - www.barkingdogs.be

Mag je portemonnee best nog wat aankomen?

Schrijf dan NU in voor de gratis budgettips via Whatsapp van budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck.

Zo word jij, zonder moeite, elke tip een beetje rijker!

Volg Sara Van Wesenbeeck, de eerste Belgische financefluencer, op de socials: ook dat brengt op!

 
  • Wist je dat budgetexpert Sara Van Wesenbeeck de eerste Belgische financefluencer is? Op Instagram geeft Sara tips en tricks voor een rijker leven dat je zonder moeite bereikt. Volg Sara ook op Instagram en bespaar nog meer!
  • Ook op ‘MijnPortemonnee.be’ op Facebook vind je gratis budgettips van Sara Van Wesenbeeck, aangevuld met budgettips uit de media (artikels zonder betaalmuur) en brandstofalerts (stijging- en daling van de benzine- en dieselprijzen). Liken mag!

Met de slimme budgettips spijs je je portemonnee het hele jaar door zonder moeite.   

 

Over de auteur: Sara Van Wesenbeeck is personal coach, erkend bemiddelaar, expert life- en budgetmanagement, personal organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van vijf bestsellers, Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek, Rust in je huis en je hoofd en Hack je budget, en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en het team van Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(c) Foto’s: Unsplash