hln.be: Budgetexpert Sara Van Wesenbeeck licht een tip van de sluier van de (onbewuste) mechanismen en verkooptechnieken die je koopgedrag beïnvloeden

Budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck over (onbewuste) mechanismen en verkooptechnieken die ons koopgedrag beïnvloeden - www.barkingdogs.beVandaag op hln. be: Wat bepaalt waarom je koopt of niet koopt? Budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck licht een tip van de sluier van de (onbewuste) mechanismen en verkooptechnieken die je koopgedrag beïnvloeden.

Beginnen met een klein verzoek en dan pas de echte vraag: zo trap je in de val van verkopers

Waarom koop je makkelijker een broek die 39 euro kost dan dezelfde van 34 euro? Waarom geef je wel geld uit voor die ene dure merkhandtas en niet voor een goedkoper en zelfs degelijker alternatief? Waarom is het beter voor je portemonnee om met cash geld te betalen?

Vandaag licht ik in mijn artikel op hln.be een tip van de (onbewuste) mechanismen en verkooptechnieken die je koopgedrag beïnvloeden.

Wat bepaalt waarom je koopt of niet koopt?

Vraag iemand waarom hij iets gekocht heeft en hij zal je meteen een ‘goede’ reden geven: Ik vond het een mooie broek, ik had dringend een nieuwe nodig. Deze redenen lijken veel logischer of beter dan “Ik heb het gekocht omdat de verkoper me vriendelijk begroette”, of “omdat de kleedhokjes heel gezellig waren”.

Toch leren we uit onderzoek:

  • dat het aantal klanten dat daadwerkelijk besluit om te kopen met de helft toeneemt wanneer de verkoper met de cliënt contact gezocht heeft,
  • en dat iemand die gebruik maakt van de kleedhokjes heel vaak ook overgaat tot kopen.

Het is een illusie om te denken dat je meester bent over je eigen koopgedrag, want kopen doe je veel minder bewust dan je denkt. Je kan maar beter alert zijn, want er speelt veel tijdens het kopen: je gemoedstoestand, emoties, ‘kronkels’ in je brein, de koopomgeving, slimme marketing.

Je mentale boekhouder

Je ziet jezelf graag als een rationeel wezen dat elke aankoop grondig wikt en weegt, maar ook je ‘interne accountant’ steekt daar maar wat graag een stokje voor. We hebben allemaal zo een mentale boekhouder, die in je hoofd je inkomsten en uitgaven bijhoudt. Per categorie legt hij een budget vast en voor elke categorie gelden andere regels.

Tot zover is er nog geen vuiltje aan de lucht, maar hij is wel bijzonder ‘creatief’ en vindt ook makkelijk een excuus of achterpoortje om een (dure) aankoop te verantwoorden. ‘Je moet volgende week goed voor de dag komen op de receptie op kantoor, dus kopen maar die schoenen!’ Voor je het weet heb je dat erg dure paar schoenen gelabeld als ‘broodnodige aankoop’ en heb je het aangekocht.

Herkenbaar? Laat je mentale boekhouder het dus niet van je overnemen, want hij kan een gat slaan in je portemonnee.

Verkooptechnieken

“Ik heb die wasmachine ook”, zegt de verkoopster nadat je haar om informatie over het toestel vroeg. Als je niet oplet, zullen dit soort van eenvoudige uitspraken bij jou de laatste twijfel over je aankoop wegnemen.

Het is een feit dat je met de overredingstechnieken van verkopers sneller een product zal kopen.

In mijn artikel op hln.be vertel ik je nog veel meer over:

  • de factoren en mechanismen die je (onbewust) geld doen uitgeven
  • en geef ik je onder meer ook een inkijk in de verkooptechnieken die je veel geld kunnen kosten als je erin tuint.

Lees meer op hln.be en bespaar veel geld

Wat bepaalt waarom je koopt of niet koopt? En hoe bepalen sluwe verkooptechnieken je koopgedrag?

Lees hier het vervolg van het budgetadvies van expert en coach Sara Van Wesenbeeck op hln.be.

Niet te missen: Gratis budgettips van expert Sara Van Wesenbeeck

Mag je portemonnee best wat verdikken?

Schrijf dan nu in voor de gratis budgettips van Barking Dogs en budgetexpert

en coach Sara Van Wesenbeeck!

Zo word jij, zonder moeite, elke tip een beetje rijker.

(c) Afbeelding: Het Laatste Nieuws