Verhuizen zonder stress doe je zo

Verhuizen… Iedereen doet het, en toch is het verre van onze favoriete bezigheid. Het haalt je spullen, je huis en je organisatie flink overhoop. Geen wonder dat we het als één van de grootste bronnen van stress zien.

Gelukkig kun je ook slim en opgeruimd verhuizen: efficiënt, goed georganiseerd en met de glimlach. Het is immers de start van je nieuwe leven op een nieuwe plek en daar hoort geen extra stress bij.

Verhuizen zonder stress, het kan!

Zonder stress verhuizen? Het kan, met deze tips uit mijn boeken ‘Het slimme organizing boek’ en ‘Rust in je huis en je hoofd’:

TIP 1 – Begin op tijd

Begin op tijd met het organiseren van je verhuis en met het inpakken. Er komt veel bij kijken, onderschat het niet. Weet dat je veel efficiënter en overzichtelijker kunt werken als je niet onder (tijds)druk staat.

TIP 2 – Stel een verhuisplan op

Vlot, efficiënt en opgeruimd verhuizen start met een goed verhuisplan. Begin eraan van zodra je weet dat je gaat verhuizen. Lijst alle onderdelen en stappen van je verhuis op, samen met de acties die je daarbij moet ondernemen. Plan die acties in je agenda.

Met een goed verhuisplan kun je heel wat tijd, geld en energie besparen.

TIP 3 – Schrijf alles op en bewaar alle verhuisdocumenten op één plaats

Schrijf alles op wat met je verhuis te maken heeft. Zo is het uit je hoofd, vergeet je niets en kun je alle to do’s en informatie snel en gemakkelijk terugvinden. Dat geeft je meteen een pak minder stress.

Voorzie één map waarin je alle verhuisdocumenten bewaart: je verhuisplan, nuttige telefoonnummers, contract met het verhuisbedrijf, to do’s, ideeën, planning…

TIP 4 – Reserveer tijd om te plannen

Verhuizen en inpakken vraagt ook wat denkwerk. Sla deze stap zeker niet over. Neem eerst de tijd om uit te maken wat mee mag naar je nieuwe huis en wat niet. Zeker als je kleiner gaat wonen, heb je extra puzzelwerk.

Begin met je meubels: wat mag weg en wat moet mee naar je nieuwe huis? Waar moeten je meubels komen? En dan je spullen: wat is nog relevant, wat gebruik je nog en op welke plaats in je nieuwe huis ga je ze zetten? Het zijn keuzes die je rustig en bewust moet maken.

Noteer alles en bewaar je notities bij je verhuisdocumenten. Pas daarna begin je met inpakken.

TIP 5 – Ga bij het inpakken stap voor stap te werk

Inpakken doe je stap voor stap. Pak elke dag enkele dozen in en werk ruimte per ruimte af. Bewaar de dozen in de ruimte waar je ze hebt ingepakt.

TIP 6 – Maak een goed dozen- en kamerplan

Noteer op de zijkant van elke doos (in detail!) wat erin zit en van welke plek de spullen komen. Geef elke ingepakte doos een kleurlabel en een nummer. Elk kleurlabel verwijst naar een kamer in je nieuwe huis. Noteer de kamerkleur, nummer en inhoud op een inboedellijst. Zo weet je meteen wat waar moet komen in je nieuwe huis.

Bewaar deze lijst in je verhuismap (zie ook tip 3). Het uitpakken van je spullen zal op die manier snel, efficiënt en geordend verlopen.

TIP 7 – Doe al je overbodige spullen weg

Maak van de verhuis gebruik om al je overbodige spullen weg te doen. Pak alleen de dingen in die je echt gebruikt.

Hou bij het inpakken voor ogen dat spullen je leven verzwaren. Elk ding dat je in huis hebt, vraagt onderhoud en neemt een stuk van je kostbare tijd in beslag. Verhuizen is de ideale gelegenheid om je ballast overboord te gooien en opgeruimd aan een ‘nieuw’ leven te beginnen.

TIP 8 – Pak de verhuisdozen bij aankomst in je nieuwe huis meteen uit

In je nieuwe huis ga je meteen aan de slag. Breng elke doos naar haar eindbestemming en pak ze onmiddellijk uit. Ook voor het uitpakken moet je tijd voorzien in je planning.

Laat geen enkele volle verhuisdoos staan, want die geraken nooit meer uitgepakt en verzeilen uiteindelijk in de kelder of op zolder waar ze opnieuw ballast voor je zijn. Zet alle meubelen meteen op de juiste plaats, hang kaders meteen op. Zo maak je van je nieuwe huis meteen een echte thuis waar het goed toeven is.

TIP 9 – Bouw een feestje ter gelegenheid van je nieuwe huis

Eens je alles hebt uitgepakt en je nieuwe thuis helemaal is ingericht, is het tijd voor een feestje. Nodig familie, vrienden en je nieuwe buren uit, zorg voor lekkere hapjes en drankjes en… geniet!

Luister mee naar De Madammen op Radio 2

Op 13 maart 2013 gaf organizing expert Sara Van Wesenbeeck tips om zonder stress te verhuizen aan De Madammen op Radio 2.

Luister mee…

Op zoek naar meer (kwali)tijd en minder stress?

Sta je voor een verhuis, maar weet je niet waar te beginnen? Moet je kleiner gaan wonen of het ouderlijke huis uitruimen? Wil je weer grip en overzicht krijgen op je spullen en papierwerk? Of op je planning en tijd? Ben je op zoek naar minder stress en meer rust in je hoofd?

Dan ben je in goede handen bij Barking Dogs en life & business coach en organizing expert Sara Van Wesenbeeck!

Lees hier wat Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck voor jou kunnen betekenen. En dat is heel wat!

Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet!

Contacteer hier Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.

En… we bijten niet.

 

Over de auteur: Life & business coach - Professional organizer - mediator - spreker - auteur Sara Van Wesenbeeck @ Barking DogsSara Van Wesenbeeck is life & business coach, erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten, professional en personal organizer, spreker en auteur. Ze coacht managers, executives, ondernemers, artsen en specialisten, onderwijspersoneel, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Rust in je huis en je hoofd en een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor effectief, gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.
(Deze blogpost van life & business coach Sara Van Wesenbeeck werd voor het eerst gepubliceerd op 26 februari 2013)