Je drukke gezin en werk de baas: 11 slimme tips van life & business coach Sara Van Wesenbeeck

Je drukke gezin en werk de baas: 11 slimme tips van life & business coach Sara Van Wesenbeeck @ Barking Dogs

Enige tijd geleden gaf ik aan journaliste en mama-coach van Het Laatste Nieuws, Sylvia Van Driessche, een cursus ’timemanagement voor spitsuurvrouwen’. De voorbije weken ging ze in haar gezin (met man en drie kinderen) en werk met mijn adviezen voor een betere worklife-balans aan de slag en afgelopen weekend bracht ze in Het Laatste Nieuws verslag uit van haar (positieve) ervaringen.

Tijd maken voor wat er écht toe doet, daar draait het om. Verderop in deze blogpost vind je 11 tips om je drukke leven, werk en gezin de baas te zijn, maar eerst enkele facts & figures.

Spitsuurvrouwen: fact & figures

Vrouwen doen nog steeds de was…

Vrouwen hebben een extra rol te vervullen, want in het gezin nemen ze nog altijd het overgrote deel van het huishouden en de zorg voor de kinderen op zich, ook anno 2016.

Uit het meest recente nationale tijdsbestedingsonderzoek blijkt dat de vrouw nog altijd ongeveer 10 uur per week meer besteedt aan het huishouden en zorg voor de kinderen dan de man. De vrouw begint ook elke avond één uur later aan haar ‘vrije tijd’. Me-time schiet er dus dikwijls bij in.

Versnipperde (activi)tijd

Zoals ik vorige week al vertelde op Nina.be vullen vrouwen hun vrije tijd (met vrije tijd bedoel ik de tijd die je niet aan betaald werk besteedt) vaak op met zorgtaken.

Die taken zijn heel versnipperd van aard en zijn vooral gericht op de zorg voor anderen: de kinderen ophalen, iedereen gezond en vers eten voorschotelen, traantjes drogen, propere outfits in de kleerkasten hangen…

Net die versnipperde tijd(sbesteding) geeft stress. Het lijkt alsof je nooit iets afkrijgt, alsof je de hele week alleen met huishoudelijk werk bezig bent.

Inhaalbeweging?

Het goede nieuws is dat mannen aan een inhaalbeweging bezig zijn – ook dat blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek -, maar toch: we zijn in het huishouden nog lang geen gelijken. En dat is dat niet alleen de fout van de man.

De mannen die ik coach of die ik in mijn workshops ontmoet, zijn vaak even gefrustreerd over het hoe en wat in het huishouden. Vergeet niet dat mannen doorgaans graag hun steentje willen bijdragen, maar dat ze niet altijd de kans krijgen om dat ook in de praktijk om te zetten.

Laten we als vrouw toch ook even in eigen boezem kijken. Durf jij (de controle) los te laten of te delegeren? Of ben je ervan overtuigd dat je het zelf toch beter en sneller kunt, en doe je het dan ook liever ‘snel’ even zelf?

Loslaten kan alvast druk van je schouders halen en minder taken op je bord leggen. Dat zie je wellicht wel zitten, maar het is eenvoudiger gezegd dan gedaan…

#ShareTheLoad

In dit pakkende reclamefilmpje voor waspoeder (dat onder de hashtag #ShareTheLoad de wereld veroverde) vind je alvast inspiratie en een eerste aanzet voor een meer eerlijke verdeling van de gezinstaken.

(Vergeet zeker niet verder te lezen na het bekijken van deze reclamefilm als je eindelijk tijd wil maken voor wat er écht toe doet)

 

Je drukke werk en gezin de baas: 11 tips van Sara Van Wesenbeeck

Meer quality time kunnen doorbrengen met gezin, kinderen en partner, meer tijd voor mezelf. Dat is een wens (en verzuchting) die ik vaak hoor bij de spitsuurvrouwen die ik coach.

Vrouwen hebben er een extra rol bij en het is dan ook geen wonder dat de tijd met het gezin voor veel vrouwen overschaduwd wordt door een aanhoudende druk. Die slaat vaak om in stress. Vooral tijdens weekdagen is het gezin de grote verliezer in de ratrace.

(Heb jij het druk of té druk? Doe hier de zelf-test.)

Met deze 11 tips – die je wellicht wel kent, maar nog al te weinig toepast 😉 – kun je zonder schuldgevoel de druk op je schouders, de stress en frustraties verminderen. Je wordt weer zelf regisseur van je leven en krijgt eindelijk weer heel wat afgewerkt. En er is weer tijd voor datgene wat er écht toe doet!

TIP 1: Maak keuzes

‘Keuzes maken’, het lijkt heel vanzelfsprekend. Toch hebben heel wat mensen het er moeilijk mee, want we ‘moeten’ toch zoveel en je wilt niets missen.

Zeg voortaan wat vaker ‘nee’. Zal de wereld vergaan als jij prioriteiten stelt en ernaar leeft of als je een selectie maakt in je taken en to do’s? ‘Less is more’ is een slim adagio voor wie op zoek is naar een leven met minder stress en een betere work life-balans.

TIP 2: Leg de lat wat minder hoog

Ben jij ook iemand die met minder geen genoegen neemt? Voor wie het allemaal perfect moet: je baan, het huishouden, de kinderen, je partner, je sociale leven? Vermoedelijk heb je tot je eigen scha en schande moeten vaststellen dat je nu eenmaal niet aan die hoge verwachtingen die je jezelf oplegt kunt voldoen.

De slimme oplossing ligt voor de hand: leg de lat wat minder hoog, voor jezelf én voor je huisgenoten. Door een stukje los te laten, zul je heus geen slechte vrouw of moeder worden, maar je krijgt er wel (innerlijke) rust en meer tijd voor in de plaats. Aan jou de keuze.

(Wil je je perfectionisme in goede banen leiden? Lees mijn blogpost ‘Bedwing je perfectionisme in 11 stappen’)

TIP 3: Delegeer

Komen àlle taken in het gezin op jouw schouders terecht? Hoe komt dat? Misschien vind je dat je alles het best alleen kunt doen, omdat het dan sneller en beter gaat ;-)? Gooi het roer om en maak een nieuwe afspraak met jezelf: ik delegeer voortaan wat meer!

Aarzel niet om taken uit handen te geven: aan je huisgenoten – jong en oud -, zoek een schoonmaakhulp of een strijkatelier, aan je collega’s… Anderen zullen het misschien niet op dezelfde manier aanpakken, maar de taken zullen wel gedaan zijn en zo komt er voor jou (en voor je gezin) heel wat tijd vrij.

TIP 4: (Her)verdeel de taken

De taakverdeling in een gezin groeit vaak organisch. Er wordt niet over gepraat en dus komt het grootste deel van het huishouden op het bord van de vrouw terecht.

Krijg je gezin mee aan de slag en verander vastgeroeste gewoontes in een gezinsvergadering. Daar maak je gezinszaken (eindelijk) bespreekbaar, vergroot je de betrokkenheid van alle gezinsleden en zet iedereen enthousiaster de schouders mee onder het ‘gezinsproject’. Samen bouwen jullie aan een gezin waar het goed toeven is.

(Een gezinsvergadering organiseren, doe je aan de hand van deze 5 stappen)

TIP 5: Stop met multitasken

Het is de ‘specialiteit’ van… vrouwen en dus pak jij wellicht ook honderd dingen tegelijk aan, maar loopt niets echt goed omdat je je aandacht voortdurend over verschillende taken aan het verdelen bent. Of je loopt te zigzaggen, waarbij je aan alles begint en overal nieuwe dingen opstart voor het vorige klaar is.

Maak ook hier een slimme afspraak met jezelf: ik doe voortaan één ding per keer, werk dat volledig af en pak dan pas iets nieuws aan. Voor jou niet haalbaar denk je? Toch wel, maar zorg tijdens het afwerken van je taak voor focus en concentratie.

Door te singletasken zul je meer voor elkaar krijgen dan je ooit voor mogelijk hield en de rust, tijd en voldoening die je hiervoor in de plaats krijgt, zijn van onschatbare waarde.

 TIP 6: Plan, ook je vrije tijd

Juist daar waar je hoopt eindelijk meer tijd te vinden voor ontspanning en om te genieten, draai je in cirkels en krijg je niets voor mekaar. Het contrast met het werk is groot, want daar kent je dag meestal een vaste vorm en vast tempo. Thuis valt die ‘houvast’ weg.

Plan ook je vrije tijd, want juist in de (schijnbare) beperking van een plan ligt je vrijheid. Een goed plan is geen strak harnas, maar een leidraad: ze geeft een route aan die je kunt volgen om je doel(en) met succes te bereiken.

Zonder plan zullen anderen voor jou beslissen wat er gaat gebeuren, met stress en frustratie tot gevolg. Met een plan daarentegen bewaak je je (vrije) tijd en zul je er lekker veel van hebben.

(Meer uit je weekend halen? Doe het met mijn ‘7 bouwstenen voor een weekend zonder stress’)

TIP 7: ‘Batch’ je huishoudtaken

Groepeer gelijkaardige taken en werk ze samen in één ruk af. Zo hoef je niet telkens te switchen tussen taken. Dat kost veel tijd en energie, want dat constante wisselen tussen taken vraagt heel wat van je brein. Net zoals je het verwerken van je e-mails kunt ‘batchen’, kun je ook huishoudtaken groeperen en ze samen afwerken.

Zo pak je het aan:

  • groepeer gelijkaardige huishoudtaken, zoals bijvoorbeeld de poetsklussen.
  • Kies een (of meerdere) moment(en) in de week waarop je deze batch(es) gaat afwerken.
  • Noteer je batch systematisch in je agenda.
  • Maak afspraken met je partner, (groot)ouders of buren zodat je je tijdens het afwerken van je batch zoveel mogelijk op je to do’s kunt concentreren. Laat je ook niet storen door je smartphone.

Eindelijk kun jij ongestoord en gefocust je taken afwerken, zul je meer écht gedaan krijgen en des te sneller klaar zijn.

TIP 8: Haal het spitsuur uit de ochtend

Verbeter de start van je dag en die van je gezin, daar plukt iedereen een hele dag lang de vruchten van. ’s Ochtends moet je op een klein lapje tijd het hele gezin en jezelf op tijd de deur uit krijgen. Dat kan flink wat stress geven, elke ochtend opnieuw.

Werk voortaan een aantal zaken op voorhand af: Ruim op voor het slapengaan, leg ’s avonds de kleren van je kinderen klaar (of vraag aan je kinderen om dat zelf te doen), maak de boekentassen op voorhand klaar, dek de ontbijttafel ’s avonds en bereid zoveel mogelijk het ontbijt voor.

Dat alles neemt heus niet veel tijd in beslag, maar geeft je ’s ochtends heel wat ademruimte. Een ochtend met een pak minder stress is de beloning. Jij en je gezin halen er daarna een hele dag lang profijt uit.

TIP 9: Leer de kunst van het stoppen

We leven met de illusie dat we extra minuten en seconden kunnen winnen door altijd maar door te gaan, door achter onze laptop te lunchen en nooit te pauzeren. Wie geen pauzes neemt, denkt dat hij goed bezig is.

Maar wist je dat je juist veel meer gedaan krijgt en dat je ook effectiever kunt werken als je de ‘kunst van het stoppen’ leert? Gun jezelf dus regelmatig een pauze, bijvoorbeeld ook als je ’s avonds thuiskomt. Begin dan niet meteen weer te hollen, eten klaar te maken, huiswerk te begeleiden, maar neem even de tijd om met de kinderen en je partner bij te praten.

Daarna zal je avond des te vlotter verlopen. Verlies dus (schijnbaar) tijd om tijd te winnen… Dàt is de (en een) kunst!

TIP 10: Maak tijd voor jezelf

In je drukke leven is het niet altijd makkelijk om tijd te maken voor jezelf. Sporten, een hobby, een avondje uit met je partner… dat schiet er het eerst bij in als je ‘gezwind’ deelneemt aan de ratrace. Toch is me-time belangrijk én heb ook jij er recht op.

Even je zinnen verzetten, nieuwe energie opdoen, je batterijen opladen om er dan weer tegenaan te gaan, daar wordt iedereen beter van: jij, je kinderen en je partner.

Noteer ook je me-time systematisch in je agenda en beschouw deze ‘afspraak met jezelf’ als even belangrijk als een afspraak met je baas of met een klant.

TIP 11: Relativeer

Behoud je gevoel voor humor, bewaar de glimlach. Als er ondanks al je voorbereidingen en acties toch nog wat ‘misgaat’, laat de moed niet zakken, lach, maak een grapje en denk dan aan al die keren dat het wél goed ging. En morgen is er weer een nieuwe dag en krijg je weer een nieuwe kans.

Ga zelf succesvol aan de slag

Wil je ook een leven met meer tijd voor wat écht telt? Minder hollen door het leven? Eindelijk grip op je agenda krijgen? Je taken écht afgewerkt krijgen?

  • Lees ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’, je survivalgids voor de ratrace van elke dag. In mijn boek reik ik je 1001 slimme en praktische tips aan om de spitsuurmomenten uit je leven beter te managen.

 

Maak tijd voor wat er echt toe doet, tips van life & business coach Sara Van Wesenbeeck in Het Laatste Nieuws

 

Over de auteur: Life en business coach - Professional organizer Sara Van Wesenbeeck - Foto Ellen Goegebuer2Sara Van Wesenbeeck is personal coach, erkend bemiddelaar, expert in life- en budgetmanagement, organizing expert, spreker en auteur. Sara coacht managers, executives, ondernemers, artsen, schooldirecteurs, individuen en gezinnen bij het realiseren van een leven met minder stress, een betere worklife-balans en meer kwali-tijd. Sara is auteur van 5 bestsellers: Het handboek voor de spitsuurvrouw, Het slimme organizing boek, Het slimme budgetboek en Hack je budget. Ze is een veelgevraagd expert in de media in binnen- en buitenland. Sara Van Wesenbeeck en Barking Dogs zetten je in de juiste versnelling voor gelukkig, gezond en succesvol leven en werken.
Contacteer Barking Dogs en Sara Van Wesenbeeck. We bijten niet! www.barkingdogs.be.