Elke derde vrijdag van november vindt in België de ‘Dag van de ondernemer’ plaats. Dit jaar is dat op 17 november 2017. Doel van deze dag is het grote publiek, jongeren, ondernemers en hun beroepsorganisaties alsook politici bewust te maken van het belang van de kmo en het ondernemerschap.
Wist je dat de kleine en middelgrote ondernemingen in België goed zijn voor maar liefst 60% (in Europa is dat 85%) van de tewerkstelling? Ondernemers zijn dus een onmisbare schakel in onze economie.
Reden te meer om ook de ondernemer zelf eens te ‘pamperen’.
Pamper de ondernemer: 14 tips voor slim time- en selfmanagement voor ondernemers
Ga aan de slag met mijn tips voor slim time- en selfmanagement voor ondernemers. Dat levert meer op voor jou als ondernemer, zet belangrijke zaken op de eerste plaats, verlaagt de kosten én… vergroot je omzet.
Hoog tijd dus om er werk van te maken:
TIP 1 – Zorg voor een overzichtelijke en ordelijke werkplek
Het lijkt een dooddoener, maar een ordelijke werkplek laat je efficiënter en sneller werken. Dat betekent niet dat je elke dag een leeg en ‘spic en span’ bureau moet hebben. Houd eenvoudigweg alles wat je vaak gebruikt binnen handbereik en zorg dat je snel kunt (terug)vinden wat je regelmatig nodig hebt.
TIP 2 – Werk niet met een gebrekkige administratie
Met een overzichtelijke, eenvoudige en transparante administratie (en mailbox) win je heel wat tijd én geld. Gedaan met het nutteloos zoeken naar documenten die ‘verdwenen’ zijn!
(Lees ook mijn blogpost: ‘Grip op je administratie in 5 stappen’)
TIP 3 – Plan en maak een to do-lijst
Plan je dagelijkse taken en doelen goed en effectief. Trek op het eind van je werkdag even tijd uit om een to do-lijst voor de dag erop te maken en je prioriteiten te bepalen. Zo kun je gerichter werken, de lijst geeft je overzicht en stelt je in staat om je prioriteiten bepalen. Efficiënter en sneller werken is je winst!
TIP 4 – Stel prioriteiten
Als ondernemer komt er dagelijks veel op je af. Je hebt al snel het gevoel dat je tijd tekort komt en de grip op je werk verliest. Door prioriteiten te stellen (je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk realiseren) en je belangrijkste werk eerst te doen, zul je minder makkelijk in de verleiding komen om je tijd te besteden aan minder productieve zaken. Zo haal je meer rendement uit je ondernemerschap.
TIP 5 – Stop met multitasken
Loop je ook vaak te zigzaggen en krijg je maar niets afgewerkt? Dan ben je wellicht een bedreven multitasker. Werk elke taak voortaan apart en helemaal af voor je aan een volgende begint. Plan ook tijd in je agenda om je op je taak te kunnen concentreren én ze op die manier snel en efficiënt te kunnen afwerken.
(Lees ook mijn 6 tips om multitasken af te leren)
TIP 6 – Kijk uit voor tijdvreters
Tijdvreters liggen de hele dag op de loer. Ze leiden je aandacht af van je doelen, staan je succes in de weg en laten je dingen doen die niet belangrijk zijn voor je werk. Zoek uit waar je tijd verliest en wat je moet veranderen om je doelen in je werk met minder tijdverlies te kunnen bereiken.
TIP 7 – Leer efficiënt e-mailen
E-mails zijn veruit de grootste tijdvreters op je werkplek. Ga er voortaan slim mee om. Een mini-cursus: Zet het geluid voor de inkomende mail af. Win veel tijd door je mails gegroepeerd, maximaal 2 keer per dag, te behandelen. Lees je mails bij voorkeur niet bij het begin van je dag maar op een moment waarop je energiepeil wat lager is.
TIP 8 – Snoer je stoorzenders ‘de mond’
Je smartphone is een echte stoorzender. Van ’s morgens tot ’s avonds ben je er mee bezig en door dit toestel laat je je van je werk en de belangrijke dingen van het leven afleiden. Niet zo ‘smart’ als je je werk écht gedaan wilt krijgen en je relaties wil optimaliseren.
Zet je smartphone af en toe uit om geconcentreerd te kunnen doorwerken. Laat je voice-mail even voor je werken en beantwoord je berichten later. Je taken afwerken én je telefoontjes in één keer beantwoorden: twee (tijdbesparende) vliegen in één klap!
TIP 9 – Concentreer je tijdens je werkdag op je werk
Als je je tijdens je werkdag door onbelangrijke zaken laat afleiden, is de kans groot dat je nog aan het werk bent op momenten dat je je eigenlijk moet ontspannen. Dat is een vicieuze cirkel die je veel stress geeft, terwijl je geen stap ver komt. Focus op het afwerken van je projecten, niet op werken.
TIP 10 – Werkplek aan huis? Schil de aardappelen niet tijdens je werktijd
Dé grote valkuil bij het thuiswerken is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je komt in de verleiding om bijvoorbeeld huishoudtaken te doen tijdens je werktijd. Gevolg: je moet ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat komt je productiviteit en gezinsleven niet ten goede. Maak een goede planning en een strak werkschema en houd je eraan, maak duidelijke afspraken met je gezinsleden over je werktijden en wat je nodig hebt om goed te kunnen werken. (Lees meer: ‘Laat je pyjama in de kast: 9 slimme tips voor prettig en efficiënt thuiswerken’.)
TIP 11 – Stel niet uit wat je meteen kunt doen
Geef ‘uitstelleritis’ geen kans. Je taken tot de laatste minuut uitstellen, geeft veel (onnodige) stress. Plan je taken en werk voortaan meteen af wat je binnen de 2 of 3 minuten kunt doen, en dat is al heel wat: mails beantwoorden, documenten archiveren, afspraken maken en zelfs beslissingen nemen. (Lees ook: ’19 redenen (en evenveel oplossingen) waarom je taken uitstelt’).
TIP 12 – Verlies (schijnbaar) tijd om tijd te winnen!
Als ondernemer ken je geen uren, je kunt blijven doorgaan. Vergeet niet te pauzeren! Plan altijd pauzes in, zelfs op de drukste dagen en momenten. Gun jezelf geregeld een korte pauze, bijvoorbeeld elk uur 5 of 10 minuten. Neem letterlijk dan even afstand van je taken. Zit niet te ‘laptoplunchen’, maar neem je middagpauze. Sla ook vakanties niet over. Met opgeladen batterijen werk je daarna veel efficiënter en effectiever verder. Door schijnbaar tijd te verliezen, creëer je heel wat tijd!
TIP 13 – Leer te starten met stoppen
Het is niet omdat je ondernemer bent en je je eigen uren kunt bepalen, dat je systematisch moet overwerken. Altijd verder werken, geen rust of tijd nemen voor jezelf komt je productiviteit niet ten goede. Creëer een ‘stoproutine‘ en maak daarna tijd voor het opladen van je batterijen.
TIP 14 – Waak over je welzijn
Vergeet niet om tijd te maken voor de leuke dingen van het leven. Daar heb je ook als ondernemer recht op. Zorg voor een goede worklife-balans, werk niet harder maar slimmer, neem voldoende slaap, zorg voor goed time- en selfmanagement en voor tijd voor je dierbaren en voor de leuke dingen van het leven. Daar wordt iedereen beter van!
Personal coaching voor ondernemers met Barking Dogs
Ben je ondernemer en ben je op zoek naar meer (kwali-)tijd? Een goed draaiende agenda of een betere worklife-balans? Wil je met meer ‘comfort’ kunnen werken? Meer klanten? Meer plezier in je werk? En kun je daarbij een duwtje in de rug gebruiken?
Contacteer Barking Dogs voor personal coaching voor ondernemers. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.
En… we bijten niet!