Welke invloed heeft Blue Monday, de somberste dag van het jaar, op je koopgedrag? De kans is groot dat je de donkerste dag van het jaar wil compenseren met het kopen van spullen. Maar er is een remedie. Die vind je in mijn wekelijkse geldrubriek in De Zondag.
Blue Monday: de gevolgen voor je koopgedrag
Elke derde maandag van het jaar is het Blue Monday, Blauwe Maandag. Het zou voor de meeste mensen, wereldwijd, de somberste dag van het jaar zijn. En dat heeft ook gevolgen voor je koopgedrag.
Ik vertel je hoe dat precies zit en wat je er aan kan doen.
Blue Monday: meest sombere dag van het jaar?
Eerst en vooral moet je weten dat het concept ‘Blauwe maandag’ in 2005 gelanceerd werd door de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij zou dat gedaan hebben in opdracht van een PR-bureau dat voor een groot reisbureau werkte dat in de donkere wintermaanden meer vakanties wilde verkopen.
Om de meest neerslachtige dag van het jaar te berekenen, stelde hij een formule op die onder meer rekening houdt met mislukte voornemens en de stemming na de kerstperiode. En zo zou de meest sombere dag van het jaar op de derde maandag van januari vallen.
Zijn pseudowetenschappelijke methode wordt betwist en wordt een pr-stunt genoemd.
“In deze donkere tijd van het jaar loert emoshoppen om de hoek en daar is je portemonnee niet blij mee.”
Tweede Black Friday
Maar… ondertussen zien we Blue Monday elk jaar opnieuw prominent opduiken, in de media en in de winkels, en is de dag zelfs uitgegroeid tot een tweede Black Friday. Jij wil van dat ‘donkere’ gevoel af en wil niets liever dan dat het gauw weer lente is. Een (online) shopping uitje kan dan misschien soelaas brengen?
Je doet dan aan emoshoppen of retail therapy en daar spelen winkels op en rond Blue Monday gretig op in. Schoenen, smartphones, DIY-gereedschap en wellicht ook auto’s, reizen, juwelen of andere dure dingen vliegen als bakjes troost over de toonbank.
LEES MEER: Retail therapy, niet altijd slim voor je portemonnee
De remedie voor emoshoppen
Snoept jouw emotietherapie of donkere-dagen-therapie aardig wat euro’s op en wil je deze centenvreter de baas zijn? Maak dan drie lijsten:
- Op de eerste lijst komen de situaties die bij jou aanleiding hebben gegeven voor impulsief en excessief koopgedrag, bijvoorbeeld na een drukke week, bij frustratie of verdriet.
- Op de tweede lijst noteer je acties waarmee je deze situaties kan voorkomen.
- En op je derde lijst komen de alternatieven voor het shoppen-om-je-beter-te-voelen. In plaats van te gaan winkelen ga je voortaan sporten, bel je een vriend(in), ga je met de hond wandelen…
De volgende keer dat je met negatieve gevoelens zit en klaar bent om naar de stad of naar het shoppingcenter te rijden of je favoriete online winkel te bezoeken, ga je met een van de alternatieven die je bedacht hebt aan de slag.
Een slimme en eenvoudige actie voor een gezonder budget!
(Zonder moeite) nog meer geld besparen? Schrijf nu in voor mijn GRATIS budgettips
Mag je portemonnee best wat aankomen?
Schrijf dan NU in voor mijn gratis budgettips die ik jou via Whatsapp toestuur.
Zo word jij dit jaar, zonder moeite, elke tip een beetje rijker!
Met mijn ‘jaarspaarplan’ maak je dit jaar al je geldvoornemens waar
‘Een betaalbaar jaar’ is mijn derde budgetboek. Het werd eind 2023 uitgegeven en is te koop in België en Nederland.
Een betaalbaar jaar: Onmisbare gids voor een rijker leven
Waarom je dit boek zeker moet lezen:
✔️ In ‘Een betaalbaar jaar’ bundel ik al mijn knowhow en slimme geldreflexen voor een gebalanceerd budget
✔️ Met de tips in mijn boek breng je orde op zaken in je agenda, je huis en je hoofd
✔️ Je kunt meteen aan de slag met mijn groot ‘jaarspaarplan’: een handige handleiding voor het hele jaar
Bestel hier jouw exemplaar van ‘Een betaalbaar jaar’, rijker leven met het grote jaarspaarplan.
PS: Je verdient de aankoopprijs van dit boek meteen terug. Ga meteen aan de slag.