Waardig afscheid nemen van de bezittingen van je overleden dierbare, het kan
Wist je dat ik je als professional organizer, personal coach en bemiddelaar ook tijdens de moeilijke momenten van het leven met raad en daad kan bijstaan?
Zoals na het verlies van een dierbare, wanneer rouwen en regelen noodgedwongen hand in hand gaan. Of vele maanden later als voor jou de tijd rijp is om afscheid te nemen van de spullen van je overleden dierbare. Ook dan ben je bij mij in goede handen!
Je staat er niet alleen voor
Een dierbare verliezen is zwaar. Naast het verdriet komt er nog zoveel meer op je af. Er moet op korte tijd heel wat geregeld en georganiseerd worden. En dat terwijl je hoofd er helemaal niet naar staat.
Rouwen en regelen gaan vaak hand in hand, maar vaak blijft er weinig ruimte over voor het rouwen.
Daarom is het goed dat je op zulke momenten kunt vertrouwen en terugvallen op een deskundige die (deels en, indien gewenst, samen met jou) de praktische zaken regelt en afwikkelt.
- Op die (moeilijke) momenten stap ik een eindje met je mee en sta ik je met raad en daad bij.
- Dat gebeurt integer, discreet en in zeer nauw overleg met jou en/of de andere nabestaanden.
- Ik adviseer, begeleid en coach je bij het regelen en afhandelen van de praktische zaken na overlijden.
- Ik kan je als bemiddelaar (met raad en daad) bijstaan tijdens of voor de gesprekken met de nabestaanden.
- Volgens jouw draagkracht en tempo en op jouw maat.
Deze hulp, advies en praktische ondersteuning kunnen je heel wat wat extra zorgen besparen en de last van je schouders nemen.
Zo creëer je ruimte voor de hoofdzaak: je tijd nemen om afscheid te nemen en te rouwen.
Organiseren na verlies van een dierbare: 8 nuttige adviezen van professional organizer Sara Van Wesenbeeck
Zo maak je het organiseren van spullen en papierwerk na het overlijden van een dierbare eenvoudiger en draaglijker en creëer je ruimte voor de hoofdzaak: je tijd nemen om afscheid te nemen en te rouwen.
1 – Vraag advies en raad aan je uitvaartverzorger
Neem contact op met je uitvaartverzorger voor het regelen van de meest dringende zaken meteen na het overlijden, zoals begrafenis, afscheidsdienst, overlijdensbericht,…
2 – Houd alle informatie en taken in verband met het overlijden en de begrafenis op één plaats bij
Maak een map waarin je alle documenten en taken rond de begrafenis en het overlijden bewaart. Voorzie ook een map in je computer. Zo heb je alle informatie altijd bij de hand en kun je alles meteen terugvinden. Ook later nog, mocht dat nodig zijn.
3 – Creëer ruimte om te rouwen
Laat je bijstaan door een expert om de praktische zaken samen met jou te regelen. Als professional organizer help ik je ook bij efficiënte planning, organisatie, advies, snelle en praktische aanpak van alle beslommeringen die extra druk op je schouders kunnen leggen en je extra kunnen bezwaren na een overlijden.
4 – Ga na welke acties je meteen na de begrafenis moet regelen en wat je kunt uitstellen
De meeste uitvaartverzorgers hebben hiervoor checklijsten ter beschikking. Stel niet uit wat je meteen moet en kunt doen. Het kan je helpen om ‘de grote leegte’ die vaak na de begrafenis valt wat draaglijker te maken.
5 – Verzamel meteen zoveel mogelijk (belangrijke) documenten
Als de overledene geen overzichtelijke administratie heeft achtergelaten, moet je zo snel mogelijk alle documenten verzamelen. Vraag daarvoor ook raad en hulp aan familieleden.
Ga meteen op zoek naar verloren geraakte documenten en verzamel ze in je map.
6 – Maak zo snel mogelijk een inventarisatie van de boedel
Als iemand overlijdt, krijgen de nabestaanden altijd te maken met erfrecht. Zonder dat je erom gevraagd hebt en soms zelfs zonder dat je het weet, kun je erfgenaam zijn. Je bent daardoor mee verantwoordelijk voor de bezittingen, maar ook de schulden van de overledene.
Maak een inventarisatie van alles wat er te verdelen is onder de erfgenamen (als er betwisting is tussen de erfgenamen, gebeurt dit door een notaris).
7 – Begin met de verdeling van de boedel
Organiseer de verdeling van de boedel na aangifte voor de successiebelasting. Als er geen discussie is tussen alle erfgenamen in een nalatenschap, kun je dit zelf doen, of laat je ook hierbij begeleiden door een ervaren en deskundige professional organizer en/of een bemiddelaar van Barking Dogs.
8 – Denk aan je nabestaanden
- Is jouw administratie zo geregeld dat ze makkelijk overgenomen kan worden door je partner of andere familieleden?
- Kan (te zijner tijd) degene die je nalatenschap afhandelt goed en snel de weg vinden in je administratie?
Zorg er tijdens je leven al voor dat je documenten, zaken, wensen en administratie overzichtelijk en transparant zijn voor derden. Zo bespaar je je nabestaanden heel wat extra kopzorgen na je overlijden. Ook voor het overzichtelijk maken van je persoonlijke administratie kunnen mijn team en ik je als professional organizer met raad en daad bijstaan.
Personal coaching, ook tijdens de moeilijke momenten van het leven
Heb je vragen of wil je een afspraak maken voor een gesprek om te bekijken wat Barking Dogs en personal coach, senior professional organizer en (erkend) bemiddelaar Sara Van Wesenbeeck voor jou, ook in de moeilijke momenten van je leven, kunnen betekenen?
Een telefonisch kennismakingsgesprek waarin Sara met plezier al je vragen beantwoordt, is gratis.
Contacteer Sara Van Wesenbeeck hier. Of op +32 (0)470 52 70 52.