Vandaag in de wekelijkse budgetrubriek van Sara Van Wesenbeeck in De Zondag:
5-stappenplan voor het organiseren van je administratie
Te laat betaalde rekeningen, verloren garantiebewijzen, vervallen doktersbriefjes… Ze kosten je niet alleen geld, maar ook heel wat zorgen en frustratie. Toch kan je dit makkelijk vermijden door orde op zaken te stellen in je administratie, een essentiële actie voor wie grip op zijn geld wil. Wist je dat mensen met een georganiseerde administratie:
- minder vaak betalingsachterstanden hebben
- minder makkelijk een rekening over het hoofd zien
- en minder vaak abonnementen hebben lopen waarvan ze niet meer weten dat ze ze hebben afgesloten?
Stel niet uit wat opbrengt en haal meteen de bezem door je papierwerk!
Organiseer je administratie in 5 eenvoudige stappen, en maak winst
Vijf eenvoudige stappen, meer heb je niet nodig om je (online) adminsitratie te ordenen en organiseren.
STAP 1: Verdeel de taken
Beslis wie de administratie in het gezin bijhoudt. Zorg wel dat de andere partner goed gebriefd is en blijft zodat die te allen tijde bij is en het kan overnemen.
STAP 2: Kies een vast administratiemoment
Leg in je agenda een moment vast waarop je de betalingen doet en je administratie ordent. Je doet dit bij voorkeur één keer per week. Zo heb je de zekerheid dat al je betalingen uitgevoerd worden en kost dit je niet meer tijd dan nodig.
STAP 3: Creëer een administratieplek
Zet een vaste administratieplek op. Daar neem je je (online) post door, archiveer je je papierwerk en doe je de (online) betalingen. Je hebt er dus ook je computer, bureelmateriaal en archiefmappen bij de hand.
“Een geordende administratie scheelt je veel zorgen én het vult je portemonnee.”
STAP 4: Zet een systeem op voor het verwerken van de post
Als je je (online) post niet bijhoudt, kunnen facturen makkelijk verloren gaan. Zo verlies je er geen enkele uit het oog en raken ze allemaal betaald:
- Neem elke dag je (online) post door – dat kost je niet meer dan 5 minuten.
- Verzamel alle facturen op één plaats, bijvoorbeeld in een ‘te betalen’-bakje of doos en/of online map.
- Maak dit bakje of doos één keer per week leeg tijdens je vast administratiemoment (stap 2).
STAP 5: Zet een archiefsysteem op
Met een aantal ordners en/of (online) mappen zet je een eenvoudig archiefsysteem op. Hierin kan je alle nuttige documenten kwijt die je wilt bijhouden, én je kan er ook alles meteen terugvinden. Enkele tips:
- Geef elke ordner een label waarop je in detail de inhoud van de map noteert.
- Gebruik tabbladen om de verschillende kosten- en inkomsten-posten van elkaar te onderscheiden.
- Belangrijke e-mails kan je printen om ze in een ordner te bewaren.
- Wens je zowel een offline (in ordners) als een online (op je computer) archief op te zetten: maak dan in elk systeem gelijkaardige mappen aan.
- Verzamel al je garantiebewijzen op één plaats, in een map of doos.
Opgeruimd staat netjes (en ook daar is je portemonnee blij mee)!
(Zonder moeite) nog meer geld besparen? Schrijf je NU in voor de gratis budgettips van expert Sara Van Wesenbeeck
Mag je portemonnee best wat verdikken?
Schrijf dan NU in voor de gratis budgettips via Whatsapp van budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck.
Zo word jij, zonder moeite, elke tip een beetje rijker!
Meer slimme budgettips: ‘Hack je budget’, 365 tips om meer uit je geld te halen
Wil je meer geld overhouden op het einde van de maand, zonder in te boeten op comfort en plezier? Dan is de bestseller ‘Hack je budget’ van (bespaar)expert Sara Van Wesenbeeck hét boek voor jou!
Met de hacks in dit boek:
- Haal je meer uit je geld
- Kun je eindelijk weer sparen
- Word je financieel fit
- én krijg je ook rust in je hoofd. Want dat is één van de prettige bijwerkingen als je grip op je geldzaken hebt!
“Elke dag dat je niets doet, ben je geld aan het verliezen” – Budgetexpert en coach Sara Van Wesenbeeck.
Elke dag een beetje rijker, ook in crisistijd? Dit winstgevende boek zet je meteen op weg!
Bestel hier een gesigneerd exemplaar van ‘Hack je budget’, 365 tips om meer uit je geld te halen.