Ben jij vandaag ook aan het thuiswerken nu minister van Werk Kris Peeters voor vandaag een ’thuiswerkalarm’ heeft afgekondigd? Het thuiswerkalarm is een nieuw systeem dat werkgever en werknemer informeert wanneer het aangewezen is om thuis te werken. En vandaag is dus zo een dag, want door de hevige sneeuwbuien kan het onveilig worden op de Vlaamse wegen.
Werk je vandaag van thuis uit? Ga dan aan de slag met mijn nuttige tips om prettig, efficiënt en productief thuis te werken en van je thuiswerkdag op alle vlakken een succes te maken.
En… laat je pyjama in de kast!
9 tips voor productief en prettig thuiswerken
TIP 1 – Maak een duidelijke scheiding tussen privé en werk
Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je gaat de gewonnen file-tijd invullen met huishoudtaken, of met een bezoek aan de dokter, of met een boodschap…
Wie thuiswerkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders gaat je productiviteit dalen, of moet je ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zorg ook dat je werk niet verstoord wordt door privé-zaken, en omgekeerd.
TIP 2 – Maak een goede planning en volg een strak werkschema
Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen controle…
Dus: maak een goede planning en probeer je daaraan te houden. Zo vermijd je dat je (systematisch) overuren gaat maken, wat ook niet de bedoeling is van thuiswerken.
TIP 3 – Laat je pyjama in de kast
Kleed je alsof je naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maak je makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuiswerkt, laat zijn pyjama in de kast!
TIP 4 – Creëer een prettige werkplek
Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat je je er goed voelt en dat je er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en afleidingen te gaan zoeken elders in huis.
Bij voorkeur heb je een ruimte die je exclusief voor je werk reserveert. Richt je werkplek ook in zoals een echt kantoor, met een goed bureau, een comfortabele bureaustoel, goede verlichting, een up-to-date uitrusting…
TIP 5 – Houd alle bureauspullen binnen handbereik
Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder in het oog te houden voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies en afleiding als je de nietjesmachine tussen het speelgoed van je kinderen moet gaan zoeken, of je bureau moet verlaten telkens de telefoon gaat. Dus: zorg voor een nette werkplek waar je alle bureauspullen binnen handbereik hebt.
TIP 6 – Maak goede en duidelijke afspraken met je huisgenoten
Maak duidelijke afspraken met je huisgenoten over:
- Je werktijden: Hoe lang werk je? Wanneer neem je pauze?
- Wat je nodig hebt om goed te kunnen werken: Mogen je huisgenoten je storen? Wanneer mogen ze storen?
Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kun je een pauze nemen sàmen met je huisgenoten, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor jou is het een leuke onderbreking van het werk.
TIP 7 – Maak goede afspraken met je familie en vrienden
De verleiding is groot voor familie en vrienden om even bij jou binnen te springen ‘omdat je toch thuis bent’. Dat zijn afleidingen die je moet vermijden, want het knabbelt aan je werktijd en voor je het weet zit jij nog te werken, terwijl de anderen al lang hun werkdag beëindigd hebben. Trek van in het begin grenzen en maak goede afspraken met je omgeving. En zit tijdens de kantooruren zelf ook niet met vrienden of vriendinnen te bellen of te sms-en.
TIP 8 – Houd je aan de routine van op kantoor
Werk thuis zoals je op kantoor werkt: volg de dagindeling van op kantoor. Je werkt, neemt een pauze, werkt weer verder, gaat lunchen… Je zult zien dat je op die manier thuis heel wat werk kunt verzetten en heel productief zult zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat je tijdens je pauzes even de krant kunt lezen of de planten water geven of een ommetje in de tuin kunt maken…
TIP 9 – Geniet!
Geniet op je thuiswerkdag van het feit dat je niet in de file hebt moeten staan!
Met Barking Dogs op weg naar een leven met minder stress
Ben je in je werkomgeving op zoek naar het realiseren van groei en verandering? Wil je optimaal en effectief functioneren en communiceren? Je volle potentieel bereiken?
Wil je zelf, je team of individuele medewerkers beter leren omgaan met stress? Of prioriteiten kunnen bepalen, al je deadlines kunnen halen, makkelijker kunnen afbakenen, neen leren zeggen of delegeren? Eindelijk grip krijgen op je mailbox, tijd en agenda?
Heb je nood aan persoonlijke coaching bij het bewaren en bewaken van je worklife-balans of om de dagelijkse (werk)stress te leren hanteren? En houd je eraan om dit alles duurzaam aan te pakken?
Dan ben je bij Barking Dogs en life & business coach, conflictbemiddelaar en organizing expert Sara Van Wesenbeeck aan het juiste adres! We coachen je met plezier – en met kennis van zaken – bij het bereiken van al je nieuwe doelen.
Contacteer Barking Dogs hier. Een telefonisch kennismakingsgesprek is gratis.
En… we bijten niet!