Vrijdag werd in België de eerste ‘Dag van de ondernemer’ georganiseerd – die zal voortaan elke derde vrijdag van november plaatsvinden. En deze week van 25 tot 30 november loopt de ‘Europese week van de kmo’. Doel is het grote publiek, jongeren, ondernemers en hun beroepsorganisaties alsook politici bewust te maken van het belang van de kmo en het ondernemerschap.
Wist je dat de kleine en middelgrote ondernemingen in België goed zijn voor maar liefst 60 percent van de tewerkstelling (in Europa is dat 85 percent)? Ondernemers zijn dus een onmisbare schakel in onze economie. Ze nemen risico’s, zetten opportuniteiten om in kansen en creëren banen.
Reden te meer om ook de ondernemer zelf eens te ‘pamperen’. Ik doe het met plezier in deze blogpost met 14 L!FESAVERS voor slimmer time- en selfmanagement voor ondernemers (je kunt ze even verderop vinden).
Zelf draag ik ook actief mijn steentje bij tot het ‘empoweren’ van (toekomstige) ondernemers:
- Als Europees Ambassadeur voor het Vrouwelijk Ondernemerschap heb ik – samen met 270 andere Europese onderneemsters – van de Europese Commissie het mandaat gekregen om vrouwen te inspireren en te motiveren om ook als ondernemer aan de slag te gaan. Vrouwen hebben alle kwaliteiten en kennis en kunde in huis om uitstekende ondernemers te zijn, toch zien ze veel drempels en twijfelen ze vaak aan zichzelf. Als ambassadeur-rolmodel trachten we deze obstakels weg te nemen en vrouwen aan te moedigen om ook voor hun droom te kiezen en een eigen bedrijf op te starten.
- Als Business Mentor bij de Britse Cherie Blair Foundation ben ik een jaar lang mentor van een Pakistaanse onderneemster die een PR- en communicatie-bureau runt. Een boeiende en leerrijke ervaring, voor ons allebei. In dit mentoringtraject is het niet alleen de bedoeling om vrouwelijke ondernemers uit groeilanden te ‘empoweren’, maar we wisselen bijvoorbeeld ook ideeën uit. Mijn mentee is – as we speak – als eerste het ‘pop up store’-concept (tijdelijke winkels die zich vestigen in een leegstaande ruimte) in Pakistan aan het introduceren.
- In het kader van het Vlaams-Britse WE MentorCoach-project ben ik mentor van twee Vlaamse onderneemsters die met hun bedrijf op een kruispunt stonden: zet ik het bedrijf verder of niet, breid ik uit of niet. Na enkele maanden staat nu al vast dat ze elk enthousiast en vastberaden voor de toekomst van hun project gaan!
- Daarnaast coach ik ondernemers (vrouwen én mannen) bij het opstarten en/of uitrollen en runnen van hun bedrijf. Het omzetten van ideeën in concrete acties, getting things done, efficiënter werken, stress- en timemanagement, het bewaken van de balans tussen werk en privé… zijn topics die in deze coachingtrajecten vaak centraal staan.
Zeg nu zelf, een Dag of Week van de ondernemer kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan. Deze 14 L!FESAVERS leveren in elk geval op voor de ondernemer, hij of zij kan voortaan belangrijke zaken op de eerste plaats zetten en de kosten verlagen én de omzet vergroten. Hoog tijd dus om er werk van te maken!
Zo ga je aan de slag:
TIP 1. Zorg voor een overzichtelijke en ordelijke werkplek.
Het lijkt een dooddoener, maar een ordelijke werkplek laat je efficiënter en sneller werken. Dat betekent niet dat je elke dag een leeg en ‘spic en span’ bureau moet hebben. Houd eenvoudigweg alles wat je vaak gebruikt binnen handbereik en zorg dat je snel kunt (terug)vinden wat je regelmatig nodig hebt.
TIP 2. Werk niet met een gebrekkige administratie.
Met een overzichtelijke, eenvoudige en transparante administratie (en mailbox) win je heel wat tijd én geld. Gedaan met het nutteloos zoeken naar documenten die ‘verdwenen’ zijn!
TIP 3. Plan en maak een to do-lijst.
Plan je dagelijkse taken en doelen goed en effectief. Trek op het eind van je werkdag even tijd uit om een to do-lijst voor de dag erop te maken. Zo kun je gerichter werken, de lijst geeft je overzicht en stelt je in staat om je prioriteiten bepalen. Efficiënter en sneller werken is je winst!
TIP 4. Stel prioriteiten.
Als ondernemer komt er dagelijks veel op je af. Je hebt al snel het gevoel dat je tijd tekort komt en de grip op je werk verliest. Door prioriteiten te stellen (je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk realiseren) en je belangrijkste werk eerst te doen, zul je minder makkelijk in de verleiding komen om je tijd te besteden aan minder productieve zaken. Zo haal je meer rendement uit je ondernemerschap.
TIP 5. Stop met multitasken.
Loop je ook vaak te zigzaggen en krijg je maar niets afgewerkt? Dan ben je wellicht een bedreven multitasker. Werk elke taak voortaan apart en helemaal af voor je aan een volgende begint. Plan ook tijd in je agenda om je op je taak te kunnen concentreren én ze op die manier snel en efficiënt te kunnen afwerken.
TIP 6. Kijk uit voor tijdvreters.
Tijdvreters liggen de hele dag op de loer. Ze leiden je aandacht af van je doelen, staan je succes in de weg en laten je dingen doen die niet belangrijk zijn voor je werk. Zoek uit waar(aan) je tijd verliest en wat je moet veranderen om je doelen in je werk met minder tijdverlies te kunnen bereiken.
TIP 7. Leer efficiënt e-mailen.
E-mails zijn veruit de grootste tijdvreters op je werkplek. Ga er voortaan slim mee om. Een spoedcursus: Zet het geluid voor de inkomende mail af. Win veel tijd door je mails gegroepeerd, 2 keer per dag, te behandelen. Lees je mails niet bij het begin van je dag maar op een moment waarop je energiepeil wat lager is.
TIP 8. Snoer je stoorzenders ‘de mond’.
Je mobieltje is een echte stoorzender. Zet hem af en toe uit om geconcentreerd te kunnen doorwerken. Laat je voice-mail even voor je werken en beantwoord je berichten later. Je taken afwerken én je telefoontjes in één keer beantwoorden: twee (tijdbesparende) vliegen in één klap!
TIP 9. Concentreer je tijdens je werkdag op je werk.
Als je dat niet doet, is de kans groot dat je nog aan het werk bent op momenten dat je je eigenlijk moet ontspannen. Dat is een vicieuze cirkel die je veel stress geeft, terwijl je geen stap ver komt. Focus op het afwerken van je projecten, niet op werken.
TIP 10. Werkplek aan huis? Schil de aardappelen niet tijdens je werktijd.
Dé grote valkuil bij het thuiswerken is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je komt in de verleiding om bijvoorbeeld huishoudtaken te doen tijdens je werktijd. Gevolg: je moet ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat komt je productiviteit en gezinsleven niet ten goede.
TIP 11. Stel niet uit wat je meteen kunt doen.
Geef ‘uitstelleritis’ geen kans. Je taken tot de laatste minuut uitstellen, geeft veel (onnodige) stress. Werk voortaan meteen af wat je binnen de 2 minuten kunt doen, en dat is heel wat: mails beantwoorden, documenten archiveren, afspraken maken en zelfs beslissingen nemen.
TIP 12. Verlies (schijnbaar) tijd om tijd te winnen!
Vergeet niet te pauzeren! Plan altijd pauzes in, zelfs op de drukste dagen. Gun jezelf geregeld een korte pauze, bijvoorbeeld elk uur 5 of 10 minuten. Neem letterlijk even afstand van je taken. Met opgeladen batterijen werk je daarna veel efficiënter en effectiever verder. Door schijnbaar tijd te verliezen, creëer je heel wat tijd!
TIP 13. Leer te starten met stoppen.
Het is niet omdat je ondernemer bent en je je eigen uren kunt bepalen, dat je systematisch moet overwerken. Altijd voort werken, geen rust of tijd nemen voor jezelf komt je productiviteit niet ten goede. Creëer een ‘stoproutine’ en maak daarna tijd voor het opladen van je batterijen.
TIP 14. Waak over je welzijn.
Vergeet niet om tijd te maken voor de leuke dingen van het leven. Daar heb je ook als ondernemer recht op. Zorg voor een goede worklife-balans, werk niet harder maar slimmer, zorg voor goed time- en selfmanagement en voor tijd voor je dierbaren en voor de leuke dingen van het leven. Daar wordt iedereen beter van!