Opgeruimd verhuizen doe je zo

OPGERUIMD VERHUIZEN DOE JE ZO

 

 

– LUISTER MEE –

Luister mee naar de slimme verhuistips

van professional organizer en life & business coach Sara,

op 12 maart 2013 bij ‘De Madammen’ op Radio 2.

 

 

Verhuizen… Iedereen doet het, en toch is het verre van onze favoriete bezigheid. Het haalt je spullen, je huis en je organisatie flink overhoop. Geen wonder dat we het als één van de grootste bronnen van stress zien.

 

Gelukkig kun je ook slim en opgeruimd verhuizen: efficiënt, goed georganiseerd en met de glimlach. Het is immers de start van je nieuwe leven op een nieuwe plek.

 

Opgeruimd verhuizen, het kan met deze slimme tips van professional organizer en life & business coach Sara Van Wesenbeeck uit ‘Het slimme organizing boek’ (uitgegeven bij Lannoo):

 

 

TIP 1 – Begin op tijd

 

Begin op tijd met het organiseren van je verhuis en met het inpakken. Er komt veel bij kijken, onderschat het niet. Weet dat je veel efficiënter en overzichtelijker kunt werken als je niet onder (tijds)druk staat.

 

 

TIP 2 – Stel een verhuisplan op

 

Vlot, efficiënt en opgeruimd verhuizen start met een goed verhuisplan. Begin eraan van zodra je weet dat je gaat verhuizen. Lijst alle onderdelen en stappen van je verhuis op, samen met de acties die je daarbij moet ondernemen. Plan die acties in je agenda. Met een goed verhuisplan kun je heel wat tijd, geld en energie besparen.

 

 

TIP 3 – Schrijf alles op en bewaar alle verhuisdocumenten op één plaats

 

Schrijf alles op wat met je verhuis te maken heeft. Zo is het uit je hoofd, vergeet je niets en kun je alle todo’s en informatie snel en gemakkelijk terugvinden. Dat geeft je meteen een pak minder stress.

 

Voorzie één map waarin je alle verhuisdocumenten bewaart: je verhuisplan, nuttige telefoonnummers, contract met het verhuisbedrijf, todo’s, ideeën, planning…

 

 

TIP 4 – Reserveer tijd om te plannen

 

Verhuizen en inpakken vraagt ook wat denkwerk. Sla deze stap zeker niet over. Neem eerst de tijd om uit te maken wat mee mag naar je nieuwe huis en wat niet. Zeker als je kleiner gaat wonen, heb je extra puzzelwerk.

 

Begin met je meubels: wat mag weg en wat moet mee naar je nieuwe huis? Waar moeten je meubels komen? En dan je spullen: wat is nog relevant, wat gebruik je nog en op welke plaats in je nieuwe huis ga je ze zetten? Het zijn keuzes die je rustig en bewust moet maken. Noteer alles en bewaar je notities bij je verhuisdocumenten. Pas daarna begin je met inpakken.

 

 

TIP 5 – Ga bij het inpakken stap voor stap te werk

 

Inpakken doe je stap voor stap. Pak elke dag enkele dozen in en werk ruimte per ruimte af. Bewaar de dozen in de ruimte waar je ze hebt ingepakt.

 

 

TIP 6 – Maak een goed dozen- en kamerplan

 

Noteer op de zijkant van elke doos (in detail!) wat erin zit en van welke plek de spullen komen. Geef elke ingepakte doos een kleurlabel en een nummer. Elk kleurlabel verwijst naar een kamer in je nieuwe huis. Noteer de kamerkleur, nummer en inhoud op een inboedellijst. Zo weet je meteen wat waar moet komen in je nieuwe huis.

 

Bewaar deze lijst in je verhuismap (zie ook tip 3). Het uitpakken van je spullen zal op die manier snel, efficiënt en geordend verlopen.

 

 

TIP 7 – Doe al je overbodige spullen weg

 

Maak van de verhuis gebruik om al je overbodige spullen weg te doen. Pak alleen de dingen in die je echt gebruikt.

 

Hou bij het inpakken voor ogen dat spullen je leven verzwaren. Elk ding dat je in huis hebt, vraagt onderhoud en neemt een stuk van je kostbare tijd in beslag. Verhuizen is de ideale gelegenheid om je ballast overboord te gooien en opgeruimd aan een ‘nieuw’ leven te beginnen.

 

 

TIP 8 – Pak de verhuisdozen bij aankomst in je nieuwe huis meteen uit

 

In je nieuwe huis ga je meteen aan de slag. Breng elke doos naar haar eindbestemming en pak ze onmiddellijk uit. Ook voor het uitpakken moet je tijd voorzien in je planning.

 

Laat geen enkele volle verhuisdoos staan, want die geraken nooit meer uitgepakt en verzeilen uiteindelijk in de kelder of op zolder waar ze opnieuw ballast voor je zijn. Zet alle meubelen meteen op de juiste plaats, hang kaders meteen op. Zo maak je van je nieuwe huis meteen een echte thuis waar het goed toeven is.

 

 

TIP 9 – Bouw een feestje ter gelegenheid van je nieuwe huis

 

Eens je alles hebt uitgepakt en je nieuwe thuis helemaal is ingericht, is het tijd voor een feestje. Nodig familie, vrienden en je nieuwe buren uit, zorg voor lekkere hapjes en drankjes en… geniet!

 

 

LEES MEER

 

Organizing_DEF.inddVerlang je naar een leven met minder stress en wanorde? Wil je dat op een eenvoudige manier bereiken? Lees dan ‘Het slimme organizing boek’ van life & business coach en professional organizer Sara Van Wesenbeeck. Het boek staat boordevol nuttige en slimme tips waar je meteen mee aan de slag kunt.

 

In ‘Het slimme organizing boek’ toont Sara hoe je stap voor stap je organisatiestijl kunt bijsturen, wat de valkuilen van je spullen en je organisatie zijn en hoe je nieuwe slimme gewoontes in je leven kunt integreren.

 

Want het goede nieuws is: organiseren kan iedereen leren. En daarvoor hoef je zeker niet je hele leven om te gooien! Een paar gerichte, slimme acties maken meteen een wereld van verschil.

 

Het resultaat? Meer rust en overzicht in je huis, je gezin, je leven, je werk én je hoofd!

 

Bestel hier een door Sara gesigneerd exemplaar van ‘Het slimme organizing boek’ (uitgegeven bij Lannoo).

 

Sara Van Het handboek voor de spitsuurvrouw - Sara Van WesenbeeckWesenbeeck schreef ook ‘Het slimme budgetboek’ en ‘Het handboek voor de spitsuurvrouw’ (Lannoo). Bestel het boek hier.

 

 

 

 

 

 

 

PROFESSIONAL ORGANIZER WORDEN? DAT KAN, OOK IN BELGIË!

 

Ben je een geboren en gepassioneerd organizer en wil je er ook je beroep van maken? Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging?

 

Dan is de praktische, inspirerende en verrijkende opleiding ‘Ik word professional organizer’ van Sara Van Wesenbeeck en Plus Organizing® beslist iets voor jou!

 

Schrijf je nu in!

 

 

CONTACT

 

Wil je ook een georganiseerde verhuis? Slimme oplossingen voor je tijdgebrek, stapels papier, volle mailbox en teveel aan spullen? Meer ruimte in je budget? Eindelijk je plannen realiseren? Minder stress en meer grip op je leven en werk? Meer tijd voor leuke dingen?

 

Life & business coach, professional organizer, erkend mediator/bemiddelaar en auteur Sara Van Wesenbeeck coacht je met kennis van zaken, doelgericht en efficiënt naar een leven met minder stress, meer kwali-tijd en een betere levenskwaliteit.

 

Contacteer Sara nu: